Premieră în România. Despăgubiți de compania aeriană după ce li s-au rătăcit bagajele pe aeroport

Premieră în România. Despăgubiți de compania aeriană după ce li s-au rătăcit bagajele pe aeroport

Air France a fost obligată de judecători să plătească daune materiale de 2.560 de dolari și daune morale de 10.000 de lei, după ce bagajele unor pasageri au ajuns cu întârziere la destinație

În 2011, Adina Moisei și Bogdan Dumitrașcu au cumpărat un pachet turistic în valoare de 2.900 de dolari de la ONT Carpați, pentru safari în Kenya. Pe 26 decembrie, cei doi au zburat cu Air France către aeroportul Paris CDG, urmând ca din același aeroport să se îmbarce spre Nairobi KQ113. Bagajele lor, preluate în București, urmau să ajungă direct la Nairobi, la destinație. Când au aterizat la Paris, turiștii au fost informați că zborul spre Nairobi a fost anulat, și că singura soluție era cursa către Dubai, iar ulterior spre Nairobi. Zborul era printr-o cursă Kenya Airways.

Ei au primit asigurări că bagajele lor vor sosi în același timp. Bogdan și Adina au ajuns la destinație pe data de 27 decembrie 2011, ora 07.00, astfel că au pierdut o noapte de cazare, achitată în avans, la Hotel Intercontinental. Bagajele au ajuns cu întârziere la Nairobi: pe 30 decembrie, al lui Bogdan, și pe 31 decembrie, al Adinei. Până au venit bagajele, cei doi turiști au cumpărat mai multe bunuri de strictă necesitate și tricouri. Ei nu au putut participa mai multe zile la activități de safari deorece nu aveau hainele adecvate climei și mediului. Acestea se aflau în bagajele pierdute.

„Vina este a celor din Kenya”

Ne puteți urmări și pe Google News

Când s-au întors în țară, Adina și Bogdan au cerut despăgubiri, dar Air France s-a oferit să achite doar contravaloarea cumpărăturilor de strictă necesitate efectuate în Nairobi. Așa s-a ajuns la proces. Avocații Air France au arătat zborul anulat a fost efectuat de către Kenya Airways, așa cum rezultă și din biletele de avion, și că vina întârzierii bagajelor este exclusiv a companiei africane. Judecătoria Sectorului 1 le-a dat dreptate celor doi și a motivat că turiștii au cumpărat biletele de avion de la Air France, iar compania are calitatea de transportator contractual. „Recla­man­ții aveau dreptul la îndeplinirea exactă a obligației pârâtei de a-i asigura servi­ciile de transport aerian, ceea ce înseamnă că ar fi trebuit să beneficieze de transportul aerian pe ruta București-Paris-Nairobi, con­form orarului și în condițiile contractate”, au arătat judecătorii care sunt drepturile pasagerilor.

Instanța a precizat că nu se pune problema neexecutării de către Air France a obligațiilor asumate, în condițiile în care cei doi pasageri au fost transportați de la Paris la Nairobi, ci de o executare necorespunzătoare a acestor obligații.  „Apare mai mult ca evident că două persoane care au părăsit aeroportul din București, cu o vestimentație adecvată lunii decembrie, au fost nevoite să își petreacă o bună parte din vacanță în safari, într-un climat diametral opus, în aceeași vestimentație de iarnă”, se arată în sentință.

Daunele morale

Despre daunele morale de 10.000 de lei, instanța arată că acestea „nu sunt supuse probatoriului comun”. „Prin caracterul lor, ele neputând fi dovedite, ci numai justificate, și că ele trebuie să răspundă imperativului acoperirii integrale a prejudiciului, fără a fi însă o sursă de îmbogățire pentru cel ce le solicită”, concluzionează judecătorii. Procesul a  început în aprilie 2012, iar prima decizie a fost dată  în februarie 2013. Sentința a fost menținută, în decembrie 2013, de Tribunalul București.  Oficialii Air France ne-au declarat că nu comentează decizia judecătorească: „Air France nu este afectată de aceasta hotărâre, întrucât sumele urmează să fie recuperate de la compania Kenya Airways”.