Din ţară

Primul pret al autostrazii a fost stabilit dupa ureche

Autor: | luni, 26 noiembrie 2007 | 14 Comentarii | 0 Vizualizari
3226c17c9fd2d1aa28df40d7dd9c221f
Seful autostrazilor din Romania explica de ce s-a dublat pretul tronsonului Brasov - Bors.

Mihai Grecu, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale explica, intr-un interviu acordat „Evenimentului zilei”, de ce creste pretul autostrazii Transilvania. Totodata, el sustine ca in urmatorii trei-patru ani, regiunile vestice ale Romaniei, de la Satu Mare si Baia Mare, pana la Oradea, Arad sau Sebes, vor fi impanzite de drumuri expres care vor interconecta autostrazile. 

Vor fi finalizate la timp lucrarile pe tronsonul Turda - Gilau al autostrazii Transilvania?
Lucrarile se vor termina mai repede. Ele trebuiau sa se finalizeze pana la 28 februarie 2010, insa, datorita planurilor de lucrari accelerate, realizate in acest an, noi estimam ca portiunea intre Turda si Gilau, 42 de km, va fi deschisa traficului in toamna anului viitor, prin septembrie sau octombrie.

Ce va insemna finalizarea acestui tronson pentru Cluj?
Pe langa faptul ca vom avea o autostrada, se va realiza ocolirea municipiului Cluj-Napoca, pe relatiile Targu-Mures - Oradea si Turda - Oradea. La fel si traficul dinspre Alba Iulia va folosi aceasta autostrada. Problema va fi total rezolvata la sfarsitul anului 2009, cand va fi deschisa si bucata Campia Turzii - Turda si vom scapa de acest calvar: traversarea celor doua orase, Campia Turzii si Turda. La sfarsitul anului 2010 cand se va finaliza tronsonul Gilau - Nadasel, va fi asigurat traficul spre Zalau si Baia Mare.

Spuneati in primavara lui 2007, ca toate drumurile din Transilvania se vor uni la Zalau. Cum se va realiza practic acest lucru?
Acum deplasarea pe ruta Baia Mare-Cluj se face pe la Dej, pe drumuri nationale. Dupa finalizarea autostrazii, mare parte din trafic se va muta pe la Zalau deoarece jumatate din drumul spre Baia Mare va fi pe autostrada. La fel pe relatia Baia Mare - Oradea care se desfasoara pe ruta Baia Mare - Satu Mare - Oradea se va muta pe ruta Baia Mare-Zalau-Oradea.

Pretul final al autostrazii este inca necunoscut

Cum de a ajuns autostrada Transilvania sa coste de doua ori mai mult fata de nivelul anului 2004 cand au demarat lucrarile?
Contractul a fost semnat in baza unui studiu de prefezabilitate care a fost facut pe hartie, fara sa se iasa in teren. Sa o spunem pe aia dreapta: s-a facut un studiu pe portiunea dintre Codlea si Cristian, judetul Brasov, care a fost extrapolat pentru toti cei 416 de kilometri. Pe masura ce s-a ajuns la studiile de fezabilitate si la proiectul tehnic, cifrele au inceput sa fie altele. Pretul final nu va putea fi stiut decat dupa ce terminam proiectarea pe toate cele opt sectoare ale autostrazii.

Contractul cu Bechtel a fost negociat prost sau foarte repede?
Nu pot sa ma pronunt din punct de vedere juridic cat de prost sau nu a fost negociat. Putea fi negociat un contract mai bun, intr-adevar, cu mai multe responsabilitati pentru constructor. Nu stiu daca mai are rost acum sa analizam ce s-a intamplat acum patru ani.

In comparatie cu lucrarile la autostrada Brasov - Bucuresti cum se lucreaza la Autostrada Transilvania?
Pe Brasov-Bucuresti nu se prea lucreaza. Ce am vazut la Bechtel este ca si o armata si nu se poate compara cu nimic (din Romania – n.r.) ceea ce este aici la Cluj. Eu la Bechtel nu am vazut oameni care sa stea.

Taxa pe autostrada Brasov-Bors nu ar fi rationala

Care a fost istoria memorandumului ce propunea relicitarea mai multor tronsoane din autostrada Transilvania?
Un angajat din companie aplicand o regula de trei simpla, dar nu prea logic, a produs acest document si estima el ca autostrada ar fi costat cu nu stiu cat mai mult.

Incerca el sa explice ca, daca am relicita tronsoanele, ar costa mult mai putin amestecand preturile de pe autostrada Bucuresti - Constanta cu ce ii aici, unde sunt alte preturi si unde nu este campie.

Cine i-a cerut functionarului sa faca documentul?
Eu nu i-am cerut. Cred ca functionarul respectiv s-a autosesizat pentru ca exista in cultura functionarului chestia asta: hai sa ne acoperim de hartii.

Cum vedeti dvs. chestiunea introducerii taxelor de autostrada?
Este o discutie care are loc la nivelul Guvernului si a Ministerului Transporturilor. Nu stiu care politicieni isi vor asuma responsabilitatea de a taxa autostrazi deja construite. Este o masura tare nepopulara.

Pe de alta parte, nu ar fi rational ca autostrada Brasov-Bors care este construita cu bani de la buget sa fie taxata, pentru ca deja contribuabilul a platit pentru ea.

PROIECTE

Drumuri expres fara finantari

Exista, in Transilvania, mai multe proiecte de constructie a unor drumuri expres (sosele cu patru benzi, asemanatoare autostrazilor, dar mai inguste, care ocolesc localitatile). Primul dintre acestea ar fi drumul expres Baia Mare - Satu Mare - Petea, care se va continua in Ungaria...
Noi suntem mai avansati ca ungurii. Pentru tronsonul Petea -Baia Mare a fost predat studiul de fezabilitate. Acum suntem in reverificarea studiului, pentru ca este vorba de niste valori neasteptat de mari. Pana la sfarsitul anului vom demara si licitatia pentru desemnarea constructorului.

In prezent, suntem in curs de selectie a firmei care se va ocupa de exproprierea terenurilor pe unde va trece acest drum.

Un termen realist de finalizare a lucrarilor pentru acest proiect?
Cred ca se poate face si in doi ani, de la inceperea lucrarilor. Am modificat un pic proiectul, pentru ca initial se termina in zona Metro de langa Baia Mare si acum l-am extins pana la drumul spre Baia Sprie.

Cat despre drumul Ardusat - Zalau, care va lega capitala judetului Salaj de drumul expres Baia-Mare - Satu Mare - Petea ?
In decembrie este gata studiul de fezabilitate, iar la mijlocul anului viitor vom avea gata si partea de proiectare. Executia este mai simpla ca la Petea-Baia Mare. Cred ca putem vorbi tot de doi ani ca termen de executie de la momentul demararii lucrarilor.

Cand ar putea incepe lucrul?
Nu stiu, dar nu cred ca inainte de trimestrul patru al anului 2008.

Celelalte drumuri expres din Transilvania?
Arad - Oradea si Turda - Sebes sunt in aceeasi faza. Trebuie terminate studiile de fezabilitate cu design preliminar si lista cantitati, ca sa putem trece la organizarea licitatiei.

Un termen de finalizare pentru Turda-Sebes?
Doi-trei ani, de la inceperea lucrarilor.

La fel si pentru Oradea - Arad?
Sunt multe probleme si aici. Sunt doua pasaje de construit si sunt doua zone protejate de lege si trebuie ocolite.

Un orizont de asteptare pentru toate aceste drumuri...
Daca se misca bine lucrarile, nu vad de ce nu ar fi gata in 2010-2011.

Drumuri expres de 4-5 miliarde de euro

Are Romania bani pentru programul de drumuri expres?
Pentru programul de drumuri expres cautam bani din surse extrabugetare.

Deci nu aveti bani la buget pentru constructia retelei de drumuri expres?
Bineinteles ca nu.

Cam de cati bani ar fi nevoie, pentru cele din Transilvania?
Neavand proiectele finalizate, este greu de spus. O cifra estimativa este de 4-5 miliarde de euro, in care intra si autostrada urbana Cluj-Napoca.

NEPUTINTA

Restante la soselele de centura 

De ce a ramas Romania asa de in urma la infrastructura rutiera?
Las la o parte ca am avut niste ministri cum au fost. S-a ales solutia de modernizare a drumurilor nationale, care a fost una hibrida.  Faptul ca s-a largit un pic drumul este cea mai proasta solutie. Nu ai rezolvat nimic pentru ca tot prin sate treci. Nu s-au facut proiecte unde sa faci si variante de ocolire.

Centurile sunt o problema a marilor orase. De exemplu, centura Clujului. Pe ruta Valcele -Apahida  ar fi trebuit terminata o portiune...
Faptul ca merge prost este o combinatie de factori intre ceea ce trebuia noi sa facem si nu am facut la timp, exproprieri si defrisari, si o slaba organizare a constructorului.

Si centura Sibiului este mult in intarziere...
A durat un pic mai mult, dar acum este un proiect bun. Desi eu am terminat ce aveam de facut, stau dupa minister sa aprobe caietele de sarcini pentru licitatie etc. Este oarecum o aberatie, Ministerul de Finante controleaza Ministerul Transporturilor care controleaza Compania Nationala, in loc sa fim lasati noi sa facem totul.

La Sibiu cand demareaza licitatia?
Ar trebuie demarata in cateva zile.

Si la modernizarea centurii Oradiei au fost stopate lucrarile...
Eu cred in centura pe care o s-o facem odata cu drumul expres Oradea - Arad si nu in solutia aleasa in prezent.

PROFIL

Absolvent de Stanford University

Mihai Grecu are 27 de ani si din data de 12 aprilie 2007 este directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale. Grecu este originar din Baia Mare si, din 2006 pana la numirea in actuala functie, a fost consilierul premierului Calin Popescu-Tariceanu pe probleme de infrastructura de transport. In perioada 1999-2003, actualul director al CNADN a fost student la Stanford University din California, obtinand diplome in managementul afacerilor si in chimie. De altfel, in 1999 el a fost premiat cu medalia de aur la Olimpiada Internationala de Chimie din Bangkok, Thailanda.

Tag-uri:


SPUNE-TI PAREREA

Libertatea

RTV

Realitatea

B1

Stiri pe surse

Unica

Ziare.com

Capital

Doctorul Zilei

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.