Prof. dr. Radu Deac: „Am ajuns să facem transplanturi după orarul Tarom”. Soluţia VIABILĂ care ar putea rezolva problema

Organele prelevate ajung cu greu la bolnavii care au nevoie de ele
Autor: | | 0 Comentarii | 1119 Vizualizari

Directorul executiv al Agenției Naționale de Transplant (ANT) spune că ar trebui reînființat Aviasan-ul, serviciul de aviație sanitară închis de comuniști în 1981

România este una din țările europene cu cea mai mică rată de refuz la donarea de organe (20%). Avem echipe de medici capabile să preleveze organele, mai ales că „ aproape în fiecare spital județean există un coordonator de transplant remunerat”, explică prof.dr. Radu Deac, directorul executiv al ANT.

Anul acesta au fost realizate peste 120 de transplanturi de ficat, ba chiar a fost reluat programul de transplant cardiac de la Târgu Mureș (5 intervenții realizate în 2015).

Escală pentru o inimă

Deci, donatori avem, medici care să preleveze – avem, medici care să transplanteze – avem, s-ar putea face chiar mai multe, dar...

„Nu dispunem de un transport adecvat al organelor de transplant. (...) Transportăm cu Taromul aceste organe, atunci când se poate. Au făcut gesturi eroice. Spre exemplu, pasagerii unui zbor au fost de acord ca avionul care venea de la Baia Mare să oprească la Târgu Mureș, ca să lase o inimă, și apoi să meargă mai departe, la București. Este intolerabil!”, spune, revoltat, Radu Deac.

Au avut parte și de peripeții. „Să vă amintesc de cazul de la Timișoara, când ficatul stătea pe aeroport pentru că avionul Tarom s-a defectat?”, a spus Deac, întorcându-se spre prof.dr. Irinel Popescu, șeful Clinicii de Transplant Hepatic, de la Institutul Fundeni. „A ajuns până la urmă, l-am transplantat”, a spus acesta, zâmbind amar.

Aviația sanitară, singura soluție

Evident, există o soluție viabilă, „aceea de a reînființa Aviasan-ul, unitatea de transport aerian sanitar care a existat pe vremuri, și care, în regimul trecut, a fost desființată. Este foarte acută nevoia de această unitate. Încă aceste organe se transportă cu Taromul, atunci când coincide programul de zbor cu programul de recoltare de organe. Este inacceptabil ca transplanturile sau ora la care ele se desfășoară să se facă după cum merge Taromul”, a subliniat Radu Deac.

Tot el a spus că, pentru a nu pierde organe viabile care puteau salva viața unor oameni, în două cazuri a fost nevoit să apeleze la avioanele Ministerului Apărării.

Dacă Aviasan ar fi reînființat, ar însemna ca în fiecare din capitalele regiunilor istorice să existe un avion capabil să transporte unde e nevoie organele, dar și pacienții în stare gravă către centrele unde pot fi tratați.


EVZ a lansat pagina de Facebook EVZ Premium. Urmăriţi aici o selecţie atentă a titlurilor.

Editorii evz.ro vor publica pe pagina EVZ Premium o selecţie atentă a celor mai importante ştiri, informaţii de interes din domeniile Politic, Economic, Social, Internaţional, Sport, dar şi reportaje, interviuri, seriale.



 
 



Alte articole din categoria: Sănătate

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro
loading...