Propunerea PNL de majorare a alocației pentru copii, RESPINSĂ

Propunerea PNL de majorare a alocației pentru copii, RESPINSĂ

Senatorii au respins propunerea legislativă a PNL care ar fi modificat Legea privind alocaţia de stat pentru copii în sensul majorării cuantumului acesteia la 200 de lei, începând cu data de 1 ianuarie 2015. Legea are un caracter organic şi a fost respinsă de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, cu 45 de voturi pentru şi 59 de voturi împotrivă, informează Agerpres.

Propunerea de lege viza modificarea art. 3, alin. 1 din Legea nr. 61/1993, astfel: "cuantumul alocaţiei de stat pentru copii se stabileşte la valoarea de 200 lei, începând cu 1 ianuarie 2015".

În prezent, cuantumul alocaţiei de stat pentru copii se stabileşte în raport cu indicatorul social de referinţă (ISR).

"Cuantumul alocaţiei de stat pentru copii se stabileşte în raport cu indicatorul social de referinţă, după cum urmează: a) 0,4 ISR pentru copiii cu vârsta de până la doi ani (sau de până la trei ani, în cazul copilului cu handicap); b) 0,084 ISR pentru copiii cu vârsta cuprinsă între doi ani şi 18 ani, precum şi pentru tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora; c) 0,168 ISR pentru copiii cu vârsta cuprinsă între trei ani şi 18 ani, în cazul copilului cu handicap, conform prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap", stipulează articolul 3, alin. 1 din legea în vigoare.

Ne puteți urmări și pe Google News

În expunerea de motive, iniţiatorii susţin că aproximativ patru milioane de copii beneficiază, în prezent, de alocaţie de stat, valoare acesteia fiind însă "doar praf în ochi".

"Până la doi ani, alocaţia este de 200 lei, cu explicaţia neoficială că intenţia este de a-i ajuta pe părinţi cu scutecele. În mod discriminatoriu, după vârsta de doi ani (trei ani pentru copiii cu dizabilităţi), alocaţia coboară la 42 de lei, în condiţiile în care necesităţile copilului şi cheltuielile părinţilor cresc exponenţial cu anii", susţin iniţiatorii.

Aceştia adaugă faptul că alocaţia copiiilor nu a mai fost actualizată din anul 2009 şi nu este corelată "în niciun fel cu inflaţia, cu puterea de cumpărare, cu coşul zilnic şi mai ales cu necesităţile unui copil la hrană, întreţinere şi studii".

"Actualizăm anual pensii şi salarii, dar tratăm copiii ca pe cetăţeni de mâna a doua", afirmă iniţiatorii, potrivit documentului citat.

Iniţiatorii precizează, totodată, şi faptul că, în Uniunea Europeană, media sumei destinate cheltuielilor cu minorii aflaţi în întreţinere depăşeşte 100 de euro.

"În multe dintre statele europene, cuantumul alocaţiei creşte începând de la al doilea sau al treilea copil. De exemplu, Germania alocă 184 euro pentru primii doi copii, apoi 190 euro şi 215 euro. Şi restul ţărilor europene pornesc de la sume decente alocate primului copil: Irlanda - 148 euro, Danemarca - 145 euro, Marea Britanie - 105 euro; Franţa - 120 euro, Norvegia - 129 euro. În România însă, alocaţia de stat pentru copii este universală, indiferent de numărul de copii ai unei familii şi de celelalte condiţii familiale şi valorează mai puţin de zece euro", se mai arată în expunerea de motive a propunerii de lege.

Iniţiatorii susţin, în context, faptul că o alocaţie de 200 de lei lunar reprezintă "un efort bugetar anual de 9,6 miliarde lei".

"Acest 'efort bugetar' al Guvernului trebuie pus în capul listei de priorităţi, chiar şi pentru simplul motiv că o alocaţie de 42 de lei este o ruşine", conchid iniţiatorii.