PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Opinii EVZ

Provocările anului 2016 | CHIRURGUL POLITIC

Autor: Sebastian Lăzăroiu | luni, 04 ianuarie 2016 | 3 Comentarii | 1612 Vizualizari
Sebastian Lăzăroiu
Anul 2016 este an electoral. Pentru a doua oară de la decalarea mandatelor prezidențial și parlamentar, se va alege un Parlament care e nevoit să lucreze aproape un mandat întreg cu un Președinte deja ales: Klaus Iohannis. Prima oară s-a lăsat cu o suspendare.

 La alegerile locale, marea schimbare este diminuarea puterilor președinților Consiliilor Județene. Nemaifiind aleși prin vot direct, aceștia vor fi de la început până la sfârșit la discreția majorităților formate la nivel județean. La alegerile parlamentare sunt două noutăți: revenirea la votul pe listă, așadar creșterea puterilor liderilor centrali și votul prin corespondență pentru Diaspora, care poate ajuta în special partidele mici, antisistem.

Guvernul Cioloș

Pentru Cioloș sunt câteva probleme la care va trebui să se raporteze. Prima este chiar organizarea alegerilor. Dacă de la un guvern politic sunt așteptări scăzute atunci când vine vorba de „micile” ilegalități specifice scrutinelor de la noi, pentru un guvern apolitic asemenea derapaje se vor magnifica de câteva ori.




De asemenea, partidele mici și cele nou apărute vor face presiuni uriașe asupra Guvernului spre a asigura echitabilitate în timpul alegerilor, chiar prin modificarea regulilor și cutumelor existente. Nu va fi nicio îndoială că Cioloș va ține partea celor mari, adică PSD și PNL.

De altfel, Cioloș are o agendă personală care se întâlnește cu cea a marilor partide pentru 2017 și anume păstrarea poziției de premier peste un guvern de mare coaliție PSD-PNL, care nici nu e așa greu de ghicit în intențiile lui Iohannis. Cioloș se va mai confrunta cu spirala populismului în Parlament, care va avea un impact semnificativ asupra bugetului din 2017, respectarea promisiunilor de depolitizare a administrației, măcar prin introducerea unei grile de selecție pe bază de competențe și numirea șefilor de parchete, atribuție a Ministrului Justiției în cooperare cu CSM și Președintele României.


Klaus Iohannis

Președintele are cel puțin două mari hopuri în anul 2016. Primul: numirea șefilor de parchete, care stă în semnătura ultimă a șefului statului. Experiențele anterioare arată că procedura, așa cum e acum, nu are cum să nu provoace scandal. E drept că actualul ministru al Justiției nu are apartenență politică, dar a fost suficient un interviu neinspirat ca să se abată un val de acuzații asupra ei. Mai e apoi audierea deschisă a candidaților la CSM, iar experiențele anterioare au arătat, de asemenea, că orice bâlbe și nesiguranțe aruncă serioase îndoieli asupra numirilor făcute și asumate de președinte.

Dacă despre ultimele numiri la parchete, din 2013, s-a spus că a fost un troc politic, numirile din 2016 vor fi puse doar în responsabilitatea lui Iohannis.

Al doilea hop: numirea premierului după alegerile din 2017. După cum arată lucrurile în acest moment, Iohannis ar prefera un guvern de mare coaliție (PSD-PNL) și un premier tot tehnocrat, fără apartenență politică, fie că acesta se numi Cioloș, Borc sau Dâncu. Un guvern de mare coaliție nu va rezista politic mai târziu de 2018, deoarece 2019 este anul prezidențialelor, dar va putea face importante reforme în 2017 și 2018.

Cred că marile partide ar fi dispuse să facă această concesie lui Iohannis, adică să accepte o mare coaliție și un premier de tip arbitru (gen Cioloș), cu condiția să se oprească caruselul anti-corupție. Așadar, numirile șefilor de parchete și viitorul guvern nu sunt două subiecte total independente.

Partidele politice

În ipoteza unui guvern de mare coaliție, partidele mici care azi, conform sondajelor, au șanse să intre în Parlament, adică Mișcarea Populară și ALDE, vor fi probabil ușor de destructurat după 2017 încolo, prin migrația parlamentarilor.

Marea problemă, până în 2019, va fi absența unei Opoziții puternice. Avantajul va fi că vom avea reforme de tip consensual, probabil mai durabile decât cele de până acum, dar riscurile sunt ca deficitul de democrație (de fapt, mimarea ei) să se prelungească sine die.

Speranțele de a sancționa potențialele derapaje rămân, așa cum s-a mai întâmplat în perioada 2001-2004, în responsabilitatea societății civile și a presei. Cumva asta prefigurează și anul alegerilor prezidențiale 2019. Principalul adversar al lui Iohannis va veni mai probabil nu din zona partidelor politice, ci din zona societății civile.

Justiție

Pentru Justiție, marile provocări sunt cele de care am vorbit mai sus: adică schimbarea șefilor de parchete. Dar nu numai. Pentru procurori vor veni, începând cu 2016, primele sentințe din dosarele de răsunet instrumentate în 2014 și 2015. Unii inculpați și-au recunoscut vinovăția și au cerut accelerarea procesului. Aici, probabil, nu vom avea surprize, dar o singură achitare pentru nume celebre (care au mai fost și în arest preventiv) va fi o bună ocazie pentru partide să se întoarcă împotriva procurorilor. De altfel, Justiția va trebui să accepte o diminuare a puterilor în negocierea cu partidele, deoarece 2017 și 2018 vor fi decretate de Iohannis anii marilor reforme și ai marelui consens național.

Tag-uri: parlament, klaus iohannis, diaspora, Guvern, psd, pnl, dacian ciolos, csm, alde, miscara populara
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Provocările anului 2016 | CHIRURGUL POLITIC.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi