PULSUL PLANETEI. Înghețarea conflictului din Estul Ucrainei: spre noua frontieră Est-Vest

PULSUL PLANETEI. Înghețarea conflictului din Estul Ucrainei: spre noua frontieră Est-Vest

Ultimele evoluții din conflictul armat din Estul Ucrainei, rezultat al agresiunii militare ruse, arată o îndreptare graduală a lumii spre înghețarea conflictului.

 Dar o variantă specială de înghețare, care nu presupune deloc o posibilitate ulterioară a conflictului de a reizbucni. Practic lumea occidentală încearcă să blocheze posibilitatea unui scenariu de tip „stop and go”, respectiv de a permite Rusiei să reia ofensiva și să câștige noi teritorii în Ucraina. În același timp, Ucraina e presată să accepte formula de autonomie și alegeri care să consemneze un leadership recunoscut în regiunea separatistă, conducere aleasă care să intre în negocieri, în timp ce Federația Rusă presează pentru a se extrage din situația de parte în conflict menținându-și capabilitățile militare și combatanții pe teritoriul Ucrainei.

Practic, noua varianta de aplicare a acordurilor de la Minsk 2 încearcă să blocheze capacitatea Federației Ruse de a condiționa politica externă de securitate și apărare a Ucrainei, aranjamentele sale de natură economică și apartenența la spațiul de liber schimb european prin veto-ul pe care l-ar impune autonomia separatistă din Lugansk și Donetsk și ar evita ridicarea sancțiunilor la adresa Rusiei(cerută recent de parlamentari francezi care au vizitat Rusia și regiunea anexată Crimeea) tocmai prin menținerea Crimeii ca și condiționare, dar ar impune pierderea de facto a regiunii ocupate de către Ucraina.

Practic trupele ruse sub toate formele nu vor fi retrase din Estul Ucrainei. Nici armamentele, din contra, prezența lor se va amplifica substanțial. Nici frontiera comună ruso-ucraineană din zona de ocupație nu va mai fi controlată de către autoritățile legitime ale Ucrainei. Vom avea o recunoaștere de jure a frontierei, suveranității, independenței și integrității teritoriale a Ucrainei în teritoriul recunoscut internațional și de către ONU (ca în cazul Georgiei sau al Republicii Moldova), dar în fapt vom avea un conflict înghețat și o frontieră de facto, întărită, de tip război rece la Vest de linia actuală de demarcație, o frontieră de facto a Occidentului cu „Lumea rusă”, întărită și militarizată.

Ne puteți urmări și pe Google News

Garantarea că un asemenea conflict nu va fi relansat, deci a imposibilității unui scenario de tip „stop and go” pentru Rusia, în profunzimea teritoriului ucrainean, dar și a blocării anexării rampante, pas cu pas, kilometru cu kilometru în jurul zonei ocupate(ca în Osetia de Sud) nu poate fi făcută fără o reformă profundă a sectorului de Securitate al Ucrainei, inclusiv prin sisteme moderne și occidentale de vetting și acces la informații clasificate a tuturor lucrătorilor din spațiul militar și de informații, pregătirea militară a noii armate ucrainene reformate de fostele elemente colaboraționiste cu fosta metropolă rusă și transferul de armament defensiv pe noua frontieră întărită între Est și Vest. În momentul de față problema majoră a negocierilor cu Rusia este aceea a stabilirii noii frontiere întărite, înarmate de ambele părți, dublată de stabilirea regulilor de angajare a părților.

Practic trebuie evitate accidentele sau interpretările greșite, pentru a evita o escaladare nedorită sau accidente ce pot declanșa confruntări directe puternice, tocmai pe baza stabilirii momentelor și căilor de comunicare și a posturii de unde se consideră că o parte sau alta are de-a face cu un atac masiv al oponentului ce reclamă apărarea sau reacția cu toată forța. Construcția în timp a încrederii pe noua linie de demarcație, devenită frontieră de facto între Est și Vest, ar putea genera și formule de control a armamentelor în jurul acestei linii, dar și în sud, în zona Kerci și a frontierei de facto cu Crimeea.

E un drum de parcurs în timp, dar aceasta e alternativa dureroasă la formula angajării unui război pe scară largă și a menținerii amenințării cu reluarea conflictului mai departe, în interiorul Ucrainei. Este și varianta pentru ca Ucraina să-și poată relua reformele și dezvoltarea în Vestul acestei frontiere, cu condiția de a nu accepta veto-ul rus prin intermediari, în cazul autonomiei celor două republici auto-proclamate Donetsk și Lugansk. Și dacă avem o presiune majoră a comunității internaționale spre o asemenea soluție, e cazul ca ea să vină și cu pregătirea militară necesară, și cu sprijinul financiar, și cu armele necesare apărării frontierei de est a Occidentului, în Ucraina.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.