Raportul Corpului de Control. De ce suntem pe locul 2 în Europa la decesele pe şosele

Raportul Corpului de Control. De ce suntem pe locul 2 în Europa la decesele pe şosele

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor cere sesizarea DNA şi MAI

Un Raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor aruncă în aer CNADNR: auditul de siguranţă rutieră (ASR) pentru 20 de autostrăzi şi drumuri naţionale a fost făcut ilegal, cu eludarea Autorităţii Rutiere Române (ARR). Asta pentru că CNADNR a stipulat că „antreprenorul se va ocupa de realizarea ASR” în condiţiile în care legea prevede clar: „în vederea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de siguranţă rutieră (...) se încheie un contract între Autoritatea Rutieră Română, pe de-o parte, şi investitor sau administrator, după caz, pe de altă parte, pe baza unui contract cadru stabilit prin ordin al ministrului transporturiklor şi infrastructurii” (n.r. - Legea 265/2008, Art. 11). Legea 50/1991 prevede că nu se va emite autorizaţie de construcţie în lipsa ASR realizat altfel decât în condiţiile prevăzute de Legea 265/2008.

Care sunt suspiciunile inspectorilor

Acest ultim act normatic asigură independenţa auditorului de siguranţă rutieră faţă de investitor. Ori, în cazul a 20 de autostrăzi şi drumuri naţionale exact această prevedere a fost încălcată, deoarece ASR au fost realizate de auditorii Cristian Călin şi Robert Cristian Moraru, despre care Corpul de Control scrie în Raport că „există suspiciuni (...) că sunt angajaţi sau reprezentanţi ai respectivilor operatori economici”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Membrii echipei de control nu au putut solicita direct de la antreprenoriate referitoare la contractele încheiate cu cei doi auditori. Pe de altă parte, nici ARR nu poate preciza cuantumul pagubei produse bugetului propriu, existând doar o estimare în acest sens. „Din datele puse la dispoziţia ARR de către CNADNR şi având în vedere că până la data de 04.02.2016 contractele între investitor şi ARR trebuiau încheiate pe toate cele 4 stadii, valoarea totală a contractelor ar fi fost de 15.729.938 euro”. „Din cauza unor asemenea nereguli suntem pe locul 2 în Europa la mortalitatea în ceea ce priveşte evenimentele rutiere. Pe locul 1 cred că e Bulgaria”, a conchis Alin Goga, jurist CNADNR şi membru al Grupului de Iniţiativă pentru reformarea companiei.

Cine e pe „lista neagră”

În urma anchetei, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor solicită sesizarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi a Ministerului Afacerilor Interne. Inspectorii au identificat 23 de persoane responsabile pentru perpetuarea nelegalităţilor în ceea ce priveşte ASR printre care se numără: Narcis Neaga (director general), Mircea Pop (director general), Liviu Costache (director general), Daniela Drăghia (director general), Renata Bendeac (director general adjunct), Raul Mag (director Implementare Proiecte Autostrăzi), Alexandru Stratia (director Implementare Proiecte Autostrăzi), Emil Rusoiu (director Autostrăzi Fonduri Externe).