Social

RATB face cinste de ziua lui

Autor: | vineri, 18 septembrie 2009 | 5 Comentarii | 0 Vizualizari
Chiar dacă are o sută de ani, Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) se simte în putere să-şi scoată sâmbătă, 19 septembrie, pe străzile Capitalei cele mai mândre tramvaie, de la cel cu cai la cel cu podeaua joasă, produs recent în uzinele regiei.

InteresaÅ£ii le pot admira pe traseul Depoul Victoria, Bulevardul Iancu de Hunedoara, Åžoseaua Åžtefan cel Mare, Bucur Obor, Calea MoÅŸilor, PiaÅ£a Sfântul Gheorghe, începând cu ora 11.00.


Istoria RATB în date ÅŸi cifre

1871: Se înfiinÅ£ează prima "Societate Română de Tramvaiuri", cu tramvaie tractate de cai.

1894: Se dă în folosinţă prima linie electrică pentru tramvaie, pe traseul Obor - Cotroceni.

1909: Se adoptă Legea pentru înfiinÅ£area "Societăţii Comunale pentru construcÅ£iunea ÅŸi exploatarea tramvaielor în BucureÅŸti" ( noua concesiune se va numi S.T.B. ).

1921: S.T.B. ajunge cea mai importantă societate de transport public din ţară.

1929: Încetează circulaÅ£ia tramvaielor cu cai.

1936 : Societatea obÅ£ine exclusivitatea transportului în comun cu tramvaie ÅŸi autobuze pentru BucureÅŸti. BucureÅŸtiul avea o suprafaţă de 31.000 hectare, inclusiv 12 comune suburbane pentru care asigura transportul. Parcul de autobuze era de 392 buc (Renault, Chevrolet ÅŸi Henschel) funcÅ£ionând pe 22 trasee cu 131 Km cale dublă.

1949: Se înfiinÅ£ează prima linie de troleibuz (PiaÅ£a Victoriei - Hipodromul Băneasa).

1950: Societatea comunală a tramvaielor din BucureÅŸti se transformă în "Întreprinderea de Transport BucureÅŸti" (I.T.B.), în acea vremea, existând 27 trasee de tramvaie ÅŸi 24 trasee de autobuze. Numărul salariaÅ£ilor era de 11.000, fiind a doua întreprindere din Å£ară ca numar de angajaÅ£i, după Uzinele ReÅŸiÅ£a (22.000 salariaÅ£i).

1951: Se dă în folosinţă vagonul de mare capacitate pe 4 osii, realizat în atelierele I. T. B.

1955: Se realizează, în atelierele I.T.B., prototipul troleibuzului românesc.

1963: Ia fiinţă Dispeceratul Central de Circulaţie.

1965: Se dezvoltă sistemul energetic I.T.B. ÅŸi începe construcÅ£ia primelor substaÅ£ii cu redresoare de siliciu.

1971: Se dă în exploatare vagonul dublu articulat V3A, fabricat în Atelierele Centrale I.T.B. În perioada 1972 - 1980, I.T.B. era a patra întreprindere de transport urban din lume sub aspectul mărimii parcului de vehicule, al suprafeÅ£ei deservite ÅŸi al numărului de salariaÅ£i. La vârf, parcul depăşea 2.500 autobuze, 800 tramvaie ÅŸi 700 troleibuze, având 35.000 salariaÅ£i.

1974: Se înfiinÅ£ează Oficiul de Calcul I.T.B., ulterior Centrul de Calcul.

1977: Se realizează noul model de cale de rulare pentru tramvaie cu ÅŸina înglobată în dale de beton.

1980: Se realizează troleibuzul dublu articulat.

1983: Se realizează prima linie de tramvai peste Podul Grant şi se introduce vagonul cu două posturi de comandă şi uşi pe ambele părţi.

1984: Se dă în funcÅ£iune o linie cu 30 de autobuze, la care s-a aplicat sistemul automat de supraveghere ÅŸi dirijare a traficului, asistat pe calculator.


ANUL 1954. Vagonul “Festival”, altă realizare a uzinelor proprii RATB – URAC


1992: R.A.T.B. beneficiază de asistenţă tehnică prin programul PHARE, în valoare de 2,3 milioane ECU.

1994: Primele autobuze moderne DAF intră în dotarea R.A.T.B.

1998: Firma de consultanţă HTA din Olanda a studiat posibilitatea transformării liniei de tramvai 41 în metrou uÅŸor.

1999: Se fabrică cel de al 100-lea tramvai V3A-M la Uzina de ReparaÅ£ii ÅŸi se realizează tramvaiul dublu articulat V2S-T tip TATRA, cu două posturi de conducere. Se inaugurează o noua linie de tramvai pe Bd.1 Decembrie 1918, de la Faur-Poarta 4 la Bd. Muncii, în lungime de 3.2 km cale simpla.

Intră în exploatare linia de tramvai modernizata pe Bd. Dinicu Golescu, Sos. Orhideelor în lungime de 4 km cale simplă ÅŸi pe strada Dr. Istrate, de la Autogara Filaret la Bd. Marasesti, în lungime de 1.4 km cale simplă.

2000: Are loc modernizarea primului vagon de tramvai V3A - 93M cu boghiuri motor.

Se realizează un troleibuz prototip cu podea coborâtă ÅŸi acÅ£ionare în curent alternativ EA 812 cu ÅŸasiu MAN ÅŸi caroserie AUTODROMO, precum ÅŸi un prototip de autobuz cu podea joasî cu ÅŸasiu DAF - SB 2 ÅŸi caroserie din aluminiu tip HESS.

Intră în exploatare linia de tramvai modernizata pe strada Zetari - Alexandru Anghel, în lungime de 3,3 km cale simplă

MODERN. Tramvaiele 41, mândria pe ÅŸine a RATB, supranumită ÅŸi “metroul uÅŸor”.


2006: Se finalizează lucrările de modernizare la depourile Alexandria, Militari si Giurgiului.

Intră în exploatare primul lot de 400 de autobuze Mercedes din cele 500 de autobuze moderne Mercedes ce au fost achiziÅ£ionate în perioada 2006-2007.

Începe implementarea unui nou sistem de ticketing a transportului public. Sistemul are la bază tehnologia cardurilor fără contact, care vor înlocui, treptat, abonamentele de carton ÅŸi biletele de hârtie. Demarează lucrările de modernizare a depoului DudeÅŸti.

2007: Se realizează primul vagon de tramvai cu podea joasă (V3A modernizat). Intră în exploatare primele troleibuze dintr-un lot de 100 CITELIS T.

2008: Intră în exploatare un lot de 400 de autobuze marca MERCEDES CITARO din cele 500 care au fost achiziÅ£ionate în perioada 2008-2009, autobuze dotate cu motor EURO 4, instalaÅ£ie de aer condiÅ£ionat în salonul călătorilor, monitor LCD pentru informarea călătorilor ÅŸi sistem de supraveghere video.

Azi RATB are 506 tramvaie, 306 troleibuze ÅŸi 1354 de autobuze. Mijloacele de transport sunt împărÅ£ite pe 26 de linii de tramvai, 20 de troleibuz ÅŸi 116 de autobuz. Anual RATB transportă peste 800 de milioane de călători. Transportul public este subvenÅ£ionat puternic de la bugetul Primăriei Capitalei.


Citiţi şi: Nea Mitică vatmanul, 34 de ani cu tramvaiul prin Bucureşti



SPUNE-TI PAREREA

Libertatea

B1

RTV

Realitatea

Unica

Ziare.com

Capital

Doctorul Zilei

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.