Republica Moldova, în bătaia vântului: Rusia, corupția, statul captiv și lipsa guvernului amenință drumul european

Iulian Chifu
Autor: | | 2 Comentarii | 2420 Vizualizari

Republica Moldova termină anul 2015 fără guvern și într-o situație de stagnare deplină în ceea ce privește reformele europene.

 După ce a fost performerul statelor Parteneriatului Estic, Republica Moldova s-a dovedit o dezamăgire totală, în special din cauza propriilor sale slăbiciuni și a structurii statului nereformat. În prezent, o majoritate de 55 de parlamentari aleși pe listele partidelor pro-europene în noiembrie 2014, la ultimele alegeri, la care se adaugă 14 parlamentari comuniști „pro-europeni”, se chinuiesc să formeze un guvern și să ajungă la o înțelegere pentru a alege viitorul președinte al Republicii Moldova.

Problemele sunt multiple și pleacă de la presiunile și interesele omniprezente ale Rusiei, care are multipli purtători de cuvânt și acțiune. Practic, Republica Moldova beneficiază de toate formele de influență inclusiv partide care apără deschis pozițiile și interesele unui stat străin, Rusia, subminânduși propria independență și suveranitate, până la mass-media rusă care domină spațiul public într-o proporție de circa 80%, la purtătorii de mesaje și formatorii de opinie cu agendă pro-rusă, ajungând până la grupurile de influență și propagandă amplasate direct la Chișinău. În fapt, statul Republica Moldova nu are, pentru acțiunea și opțiunile sale independente, canale de comunicare la acest nivel, pentru a face față propagandei și influenței ruse.

Apoi separatismul nistrean și celelalte separatisme sunt cuprinse într-un complex care ar putea oferi multiple oportunități unui guvern serios, inclusiv ridicarea preferințelor comerciale pentru regiunea separatistă, integrarea economiei separatiste în spațiul de liber schimb european și dependența exporturilor inclusiv din regiunea separatistă, în mod masiv, de UE și cu precădere direct de România, care importă din regiunea separatistă mai mult decât Rusia și Ucraina împreună. Prezența Ucrainei pe o poziție compatibilă cu interesele Chișinăului și ale UE e, de asemenea, o conjunctură favorabilă, dacă ar avea cine să o exploateze.

Dar partea cea mai complicată e situația internă, care oscilează între un stat profund corupt și o clasă politică dependentă de finanțările ilegale din bani publici, prin deținerea funcțiilor în stat, situația similară a mass-media dependentă de proiecte și finanțări politice, situația similară a pieței și mediului de afaceri dependent de politic și de bugetul de stat, capturarea statului prin controlul unor instituții întregi de către o singură persoană, unicul oligarh, Vladimir Plahotniuc – rămas fără contrabalansare după arestarea fostului premier Vlad Filat, și aceasta un element de justiție selectivă și mișcare vindicativă, odată ce aceasta a rămas singura realizare a luptei împotriva corupției în stânga Prutului.

Peste toate, Republica Moldova este fără guvern, deoarece Vladimir Plahotniuc are ambiția de a prelua guvernul, de a strânge majoritatea, dar preluând toate funcțiile în stat: Președintele Parlamentului este Andrian Candu - finul său, el dorește poziția de premier, iar președintele ce va fi ales de către Parlament cu minimum 61 de voturi va fi pus tot de Plahotniuc. Această impunere cu forța, în tăvălug, a conducerii statului, a tuturor funcțiilor, fără negociere reală cu partidele politice, culegând o majoritate om cu om prin metode netransparente, creează cea mai mare amenințare la adresa drumului european al Republicii Moldova, admițând că o mână de fier și-ar dori, totuși, să aplice reformele la Chișinău.

La această oră există un premier desemnat, Ion Sturza, fost premier între 1997-1999, multimiliardar și, altfel, independent de manevrele locale. Postura sa a adus avantajul reechilibrării scenei politice de la Chișinău și evitării confiscării statului de către un singur om și un singur grup de afaceri și interese. Însă șansele ca un guvern Sturza să treacă prin Parlament la 4 ianuarie, când e programat votul, sunt infime, odată ce nu a existat nici măcar o întâlnire/consultare a acestuia de către partida Plahotniuc, respectiv Partidul Democrat și grupurile asociate, premierul desemnat fiind refuzat în mod repetat. Cel mai probabil mergem spre a doua desemnare a unui candidat de prim ministru și un nou val de consultări care, dacă pozițiile vor fi la fel de inflexibile și proiectul Plahotniuc se va dori impus, va duce la alegeri anticipate, cu rezultate și consecințe greu de anticipat, în orice caz nefavorabile populației Republicii Moldova.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.




Alte articole din categoria: Opinii EVZ

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro
loading...