Reţeta prin care drumarii încasează bani fără să toarne asfalt. Multe firme au devenit vânători de despăgubiri de la stat

Reţeta prin care drumarii încasează bani fără să toarne asfalt. Multe firme au devenit vânători de despăgubiri de la stat

Tot mai mulţi drumari au devenit vântori de despăguri de la statul român. Uni chiar au de încasat sume uriaşe, deşi nu au construit drumul contractat sau l-au făcut prost. Un caz este autostrada Sibiu -Orăştie. Curtea de arbitraj de la Paris a stabilit că firma Salini-Impregilo, constructorul autostrăzii ”scufundate” Sibiu - Orăștie este îndreptățită la plata suplimentară a 83 de milioane lei, pe lângă cei peste 600 de milioane de lei plătiți pentru autostrada cu probleme și fără a socoti alte zeci de milioane de lei, cât costă reparația. Asta, deşi drumul are probleme încă de la inaugurare.

Potrivit Multe firme care au licitat lucrări de infrastructură au fost mai interesate să găsească chichiţe juridice, astfel încât să ia bani în plus, despăgubiri, decât de execuţia drumurilor, a declarat vineri, la Târgovişte, ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc.

"Un fenomen care s-a întâmplat foarte des în minister: foarte multe companii care au venit şi au licitat nu se interesează de graficul de execuţie, se uită în contract să găsească vreo chichiţă juridică, cum să mai ia un ban în plus. Eh, lucrurile astea se termină, lucrurile vor fi precise, vor fi clare, ca să nu mai avem probleme pe la curţi de arbitraj şi să pierdem bani prin instanţe. Şi avem termene, statul român este un partener onest, le dăm banii firmelor, ele să îşi facă obiectivele în timpii pe care şi-i asumă", a spus ministrul în cadrul unei conferinţe de presă. Ministrul Transporturilor a efectuat, vineri, o vizită de lucru în judeţul Dâmboviţa.

Un caz este autostrada Sibiu-Orăeştie. Bună de plată de despăgubiri și proprietară a unei autostrăzi peticite, cu funcționalitate discutabilă, plătită din fonduri europene cu sute de milioane de euro. Cam aceasta este poziția Companiei Naționale de Administrare a Infratructurii Rutiere (CNAIR) în contractul semnat cu firma italiană Salini Impregilo pentru realizarea celui de-al treilea lot din autostrada Sibiu - Orăștie, cu o lungime de 22 km.

Ne puteți urmări și pe Google News

Suma care va trebui varăsată de stat firmei italiene reprezintă valoarea a trei decizii arbitrale emise în favoarea italienilor de către arbitrul Ștefan Ciobotarenco din Comisia de Arbitrare a Disputelor (CAD) căreia i se supun părțile. În prima decizie CAD, italienii au cerut o plată suplimentară de 26,5 milioane lei și o prelungire a duratei de execuție până la 30 noiembrie 2014. Argumentul lor a fost că alunecările de teren de pe autostradă, care au presupun lucrări suplimentare, au fost imprevizibile. Mai mult ei au cerut o dobândă de nu mai puțin de 8% peste rata BNR, până când CNAIR făcea plata, potrivit digi24.ro.

Pretențiilor lor conform cărora alunecările au fost imprezibile sunt însă discutabile. Soluția din studiul de fezabilitate inițial prezentat de CNAIR la licitație recomanda realizarea unui tunel în loc de debleu. Dacă acesta ar fi fost construit alunecările nu ar fi apărute. Din păcate însă în loc să respingă cererea inițială a italienilor de a înlocui tunelul cu un debleu, CNAIR a acceptat-o și de aici compania este părtașă la consecințele negative.

El a fost la Titu, Târgovişte şi Pucioasa, a vizitat gările din cele trei localităţi, s-a interesat de starea DN 71 Bâldana-Târgovişte-Sinaia, DN 7 Bâldana-Titu, precum şi de intrările în municipiul Târgovişte, dar şi de anumite poduri care au nevoie de lucrări de consolidare sau se află deja în reparaţii.