România, o piaţă pierdută pentru Dacia şi Ford

România, o piaţă pierdută pentru Dacia şi Ford

Cel mai cunoscut producător auto local a vândut anul trecut sub 25.000 de autoturisme în România, de patru ori mai puţin decât înainte de criză. Dar succesul său în Europa a crescut.

Introdus în martie anul trecut, timbrul de mediu a avut un efect dezastruos asupra vânzărilor de maşini noi, adâncind scăderea vânzărilor. Potrivit unei statistici prezentate recent de portalul auto.ro, în 2013 s-au vândut cu 13% mai puţine maşini noi decât în 2012. Iar dacă în 2008 în România se vindeau 285.000 de maşini noi, anul trecut numărul s-a redus la o cincime. Mai mult, dacă în anii 2007 – 2008, România era un punct de atracţie pentru producătorii auto care ar fi dorit să se stabilească la noi şi ca piaţă de desfacere, acum nu mai este cazul. Vânzări anemice pentru producătorii noştri Astfel, Dacia a reuşit să vândă în 2008 pe piaţa locală 84.700 de maşini, după ce în 2007 vânzările erau situate în jurul sutei de mii. În schimb, anul trecut, în primele 11 luni ale anului, cea mai cunoscută marcă auto produsă în România a comercializat la noi numai 22.600 de maşini. Doar introducerea programului Rabla, şi demararea unui program de înnoire "în trombă" a parcurilor auto, de către autorităţi, a dat un impuls, pe final de an, vânzărilor Dacia. Cele mai vândute modele au fost Dacia Logan şi Sandero. Pe de altă parte, B-Max, modelul realizat de Ford în fabrica de la Craiova, nu se poate spune că şi-a creat o piaţă importantă de desfacere la noi. Cu toate astea, anul trecut în vară modelul era cel mai bine vândut automobil din clasa sa, din Europa, în ţările în care vânzarea de maşini noi este încurajată atât prin sistemul de taxe, cât şi prin programe speciale. Per ansamblu, vânzările Ford în România au fost cu 24% mai mici în ianurie - noiembrie 2013 decât în aceeaşi perioadă din 2012. Rablele la putere Timbrul de mediu, introdus anul trecut de USL, a încurajat vânzarea de maşini foarte vechi, cu motorizare noneuro, euro 1 şi euro 2, ieşite din producţie acum 10-15 ani. Timbrul plătit de cei care înmatriculează o astfel de maşină este cu 90% mai mic decât fosta taxă auto. Profitând de scăderea taxei, românii au înmatriculat anul trecut 221.800 de maşini vechi, cu 26% mai multe faţă de 2012.