Salonul Mondial de Turism de la Paris. România și estetica urâtului

Salonul Mondial de Turism de la Paris. România și estetica urâtului

Plaje aurii, apusuri de soare incendiare peste mari mai albastre că albastrul, piscuri de munţi învăluite în fuioare de nori, blonde răvăşitoare întinse pe şezlonguri, hoteluri de lux sau cabane în păduri sălbatice, castele, ruine, cărări pierdute…

Imaginile se prăvălesc peste tine din toate părţile la Salonul Mondial de Turism de la Paris. Fiecare încearcă să se vândă cu ce are mai spectaculos. Între ruinele Cartaginei (Tunisia) şi falezele albe surplombate de oraşele medievale ale Croaţiei, îţi vine să te arunci în primul avion!

La standul Japoniei, epurat, îţi zâmbeşte o gheişă în chimonoul ei sofisticat. Agenţii de turism forfotesc, dau informaţii, vând vacanţe. Alături, standul Turciei este imens. Organizatorii au optat pentru un salon deschis în interiorul careului ce îi este rezervat, cu mese la care, faţă în faţă,  se negociază intens. Egiptul a alest şi el rapelul istoric. E unul din cele mai frumoase standuri, cu un zid de hieroglife, replică a inscripţiilor de la Abu Simbel. La fel şi cel al Tunisiei, cu un zid de verdeaţă şi cu imagini care evocă toate culorile Mediteranei, de la albul de cretă al clădirilor în stil maur la aurul deşertului sau verdele somptuos  al palmierilor.

Undeva, excentric, se învârte un balon care pâlpâie palid între luminile strălucitoare care îl înconjoară. Pe el, frunza Elenei Udrea. Categoric, e standul României. 100 de metri pătraţi, nici mai mult nici mai puţin! Lume multă în interior: ţărani cam din toate regiunile, fote, ii, pălării cu pene de păun…ouă încondeiate, tapiserii ţesute de mâna (o splendoare !). Grupul Iza, care nu se află la prima vizită la Paris, reprezintă Vișeul de Sus. Pe scurt, turismul rural e bine promovat. Lucruri frumoase, expuse pe un stand întristător de urat !

Ne puteți urmări și pe Google News

Aflu cu surprindere că România este invitatul de onoare al Salonului: din păcate, diversitatea extraordinară a României nu se vede. Un afiş cu Delta Dunării (măcar atât !) pare pierdut printre obiectele puse în  vânzare care au un franc succes. O doamnă surexcitată întrerupe pe toată lumea, eu rămân vorbind singură pentru că persoana cu care conversam e luată pe sus de doamna în chestiune. Nici bonjour, nici mă scuzaţi ! E, se pare, directoarea oficiului de turism. Aflu astfel că există unul…

Scenă este pusă pe toată durata salonului la dispoziţia expozanţilor ; aflu lucruri interesante despre modalităţile practice de a face vacanţe în Canada, de exemplu. România a optat pentru spectacole folclorice ; muzică, dans şi voie bună ! Pare că suntem o ţară eminamente rurală. Ministrul român al Turismului e şi el pe undeva, aş zice că a venit în catimini dar sunt, totuşi, persoane la curent cu prezenţa lui. Animatorul de exemplu, face eforturi disperate să dea de el, îl invită să ia cuvântul pentru a prezenţa România înaintea unui concert. E de negăsit. Cineva face semne că va lua cuvântul la sfârşit.

O conferinţă de presă e organizată pentru a prezenţa nouă aplicate menită să te informeze despre cum şi ce să vizitezi în România.Nu este prima şi, să sperăm, nici ultima. Pe stand însă, nimic despre acest subiect ! Un alt aspect pe care îl găsesc surprinzător : Blue Air este partenerul oficial, în timp ce agenţia naţională Tarom nu este nici măcar amintită.

Una peste altă, am dureroasă impresie că România a făcut din nou economii acolo unde nu e cazul. Ştiţi vorba aceea ? ”Sunt prea sărac să îmi iau un lucru ieftin ?”...Cam la asta m-a făcut să mă gândesc.