Editura Evenimentul si Capital

Scăderea TVA, o ocazie pentru retaileri să-și mărească profitul

Unii consumatori au observat scumpiri importante în magazine, în ultimele săptămâni FOTO: RĂZVAN PETRESCU
Autor: | | 2 Comentarii | 581 Vizualizari

Reducerea TVA la alimente ar trebui să însemne, teoretic, un prilej de bucurie pentru consumatori. Practic, poate fi doar un motiv de fiesta pentru retaileri

Marii retaileri au dreptul legal să-şi pună ce adaos comercial doresc și dacă nu ar exista o competiţie dură, probabil că preţurile ar fi mult mai mari în prezent. Scăderea TVA la 9% pentru alimente şi băuturi, de la 24%, ar trebui să însemne, teoretic, un minus de 13% la preţuri. Însă, am putea asista la o stagnare a acestora și la mărirea profitului retailerilor.

Exemple de scumpiri

Un cititor EVZ ne-a sesizat, de exemplu, că a observat într-un supermarket o creştere a preţului în cazul unui pachet de cafea de 100 grame de la 4,49 lei la 5,56, într-o săptămână. De asemenea, un pachet de seminţe de floarea soarelui marcă proprie s-a scumpit de la 2,28 lei la 3,07 lei, iar un kilogram de morcovi de la 3 lei la 4,39 lei.

În cazul mărfurilor perisabile, cum ar fi legumele, fructele, dar și alte produse alimentare, fluctuaţiile de preţuri sunt fireşti. Nu și în cazul celorlalte produse, spun specialiștii. „Este firesc ca preţurile la mărfurile proaspete să fluctueze, în funcţie de mai mulţi factori cum ar fi contractele cu furnizorii. La alte produse, însă, precum conservele, nu ar fi normal să se fi schimbat în ultimele luni”, a declarat, pentru EVZ, Delia Nica, director executiv în cadrul Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale (AMRCR).

Creșteri de profituri

Capacitatea retailerilor de a-şi maximiza profiturile este foarte mare, considera Ilie Van, președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR). Van a declarat, pentru EVZ, că ieftinirile de la producător nu se reflectă pe rafturile magazinelor. „În fiecare an, deci și în 2015, supermarketurile au tendința de a-și crește adaosul comercial. De exemplu, la poarta fabricii, costul unui ou reprezintă 75% din cel din decembrie, deci producătorul vinde cu 25% mai ieftin față de acum patru luni. Practic, de la producător, un ou pleacă la un cost de 18 – 20 bani. În schimb, în supermaket un ou costă și 80 de bani”, a spus Van. Deși producătorii scad tarifele, pentru a comercializa mai mult, vânzările nu cresc deoarece aceste reduceri nu se reflectă în prețul de la raft.

Costul scade, prețul nu

Van spune că la fel stau lucrurile în cazul cărnii de pui. Costul de producție scade pe timp de primăvară, iar producătorii vând mai ieftin. Însă pe rafturile supermarketurilor prețurile sunt neschimbate. „Nu taxele la raft sunt cele care se schimbă. De exemplu, pentru un kilogram de carne de pui nivelul taxelor a rămas constant, de 1,04 lei. Dar magazinele cresc adaosul. Potrivit legii, retailerii pot merge cu adaosul comercial cât de sus vor, la 40, 50%, și la 100% și peste dacă vor”, a mai spus Van. Consiliul Concurenței ar trebui să investigheze dacă există majorări de prețuri înaintea scăderii TVA, a adăugat Van.

Concurența, vigilentă

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chi rițoiu, spune că ins tituția este atentă la schimbările de preț. „Dacă vom avea suspiciuni privind posibile încălcări ale legii concurenţei (înţelegeri între companii) vom declanşa investigaţii şi dacă aceste suspiciuni se confirmă, vom aplica sanc țiuni. Vom monitoriza evoluţia preţurilor, dar rugăm şi mass-media să urmărească şi să semnaleze opiniei publice eventualele creşteri deoarece practicile incorecte de acest tip, chiar dacă nu sunt ilegale, sunt imorale”, a declarat, pentru EVZ, Bogdan Chiriţoiu.

Ce se întâmplă de la 1 iunie

De la 1 iunie, TVA-ul la alimente și băuturi nealcoolice va scădea de la 24% la 9%. Dacă retailerii vor crește prețul înainte de această dată, practic nu vom observa aproape nicio scădere a prețurilor la raft după data de 1 iunie. Profitul retailerilor va crește, iar consumatorii vor plăti la fel. Pe de altă parte însă, prețurile neschimbate vor frustra producătorii care nu vor beneficia de o creștere a vânzărilor pentru că volumul mărfurilor rulate va rămâne la fel, iar profitul suplimentar va intra în buzunarul retailerilor.

Dacă observați modificări suspecte de prețuri, în special la produse neperisabile, pe care le puteți demonstra prin bonuri fiscale sau fotografii, le puteți trimite pe adresa secretariat@evzgroup.ro sau sesiza la telefon 021.202.20.00.




Alte articole din categoria: Economie

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro