Scandalul mondial Volkswagen: Industria Germaniei, lovită în inimă

Scandalul mondial Volkswagen: Industria Germaniei, lovită în inimă

În plină criză a refugiaților, când Germania așteaptă viitura unui milion de imigranți, Angela Merkel primește o lovitură cumplită de peste Ocean: unul din simbolurile glorioasei industrii germane este acuzat de fraudă

Volkswagen, cel mai mare producător de mașini din lume, a recunoscut, ieri, că 11 milioane din automobilele sale diesel sunt echipate cu un soft care permite trucarea testelor anti-poluare.

„Anchetele interne au arătat că softul respectiv este prezent și la alte vehicule diesel ale grupului”, se arată într-un comunicat al concernului Volkswagen, care produce, pe lângă marca VW și Audi, Skoda, Seat sau Porsche. Soft-ul se află amplasat pe toate motoarele diesele de tipul EA 189, adică „o cantitate totală de circa 11 milioane de vehicule în întreaga lume”, se arată în comunicatul de ieri.

Colosul german a anunțat că va aloca suplimentar suma de 6,5 miliarde de euro pentru trimestrul III, pentru a putea face față efectelor scandalului mondial. Până la apariția neașteptată a acestuia, grupul Volkswagen, numărul unu la vânzări, prevedea pentru exercițiul în curs o creștere a cifrei de afaceri cu 4%.

Ne puteți urmări și pe Google News

În plină desfășurare a Salonului Auto de la Frankfurt, scandalul nu putea să cadă mai rău pentru concernul german. Totul a început vinerea trecută, de la agenția Americană de Protecție a Mediului (EPA), la sesizarea unui ONG.

Soft-ul parșiv

Potrivit anchetei EPA, concernul german a dotat vehiculele diesel vândute în Statele Unite cu un soft capabil să detecteze când mașina este supusă unui test anti-poluare. În momentul controlului, softul limita temporar emisia de gaze poluante. Apoi, odată testul încheiat, vehiculul elibera în atmosferă o cantitate mai mare de dioxid de azot, un gaz foarte nociv, care provoacă, printre multe alte boli, și astmul.

Dezvăluirea este cu atât mai devastatoare pentru imaginea VW cu cât contrazice flagrant campaniile sale de publicitate în Statele Unite, care insistau tocmai asupra capacității de a produce motoare diesel „mai curate” decât concurenții.

Directorul General al Volkswagen, Martin Winterkorn, a recunoscut luni că acuzațiile sunt adevărate: „Regret personal și profund că am dezamăgit încrederea clienților noștri și a publicului”. Compania Volkswagen va fi obligată să aducă în Germania toate cele 11 milioane de vehicule pentru a îndepărta dispozitivele. Constructorul german ar putea fi de asemenea obligat să plătească amenzi de circa 18 miliarde de dolari în Statele Unite și este vizat de o anchetă a Departamentului de Justiție american.

Capul VW cade

Martin Winterkorn va fi demis în urma uriașului scandal în care este implicată firma germană, a scris, marți, publicația Tagesspiegel, citând surse din board-ul companiei. Winterkorn va fi înlocuit cu șeful diviziei Porsche, Matthias Müller, iar decizia va fi anunțată vineri.

Un purtător de cuvânt al VW a descris informațiile din Tagesspiegel drept „ridicole”, dar un purtător de cuvânt al Porsche a confirmat că Matthias Müller a participat ieri la o ședință a board-ului de supervizare al Volkswagen, de la sediul central din Wolfsburg.

Potrivit ONG-ului de la care a început scandalul, International Council of Clean Transportation, „nu este exclus” ca Volkswagen să fi recurs la aceleași tehnici de disimulare și în Europa, a declarat directorul său executiv, Drew Kodjak. „Este de competența instituțiilor de pe continent să determine dacă se află, da sau nu, în prezența unui ‘soft mistificator’, la fel ca în Statele Unite”, a comentat Kodjak.

Dorotheea Saar, de la ONGul de protecție a mediului Deutsche Umwelthilfe, a apreciat că în Europa „constructorii știu că nu există control posterior”. Probabilitatea de a trișa ar fi deci chiar mai mare în Europa decât în America.

„Să se facă lumină!”

Berlinul a dispus deja controale amănunțite la toate automobilele dotate cu motoare diesel de la Volkswagen. Într-o conferință de presă organizată ieri la Berlin, cancelarul Angela Merkel a declarat că este nevoie „de o totală transparență” din partea companiei, care trebuie „să explice procesul în ansamblul său”. „Sper ca adevărul să iasă la lumină cât mai repede posibil”, a cerut tăios șefa guvernului german.

Directorul Volkswagen din SUA: „Am f...-o!”

Coreea de Sud, Italia, Elveția și Franța au cerut și ele anchete aprofundate. Mai mult, ministrul de Finanțe francez, Michel Sapid, vrea o anchetă „la nivel european”.

Comisia Europeană a încercat să mai tempereze fierbințeala scandalului și a aprecia drept „premature” „măsurile de supraveghere imediate”. Instituția de la Bruxelles a afirmat că ea nu are puterea de a sancționa, aceasta revenindu-le statelor membre și a dat asigurări că este „pe punctul de a convoca o reuniune a autorităților naționale” pe marginea acestui subiect. Comisia a sugerat că se gândește să modifice testele anti-poluare.

Masacru pe burse

După ce luni, acțiunile Volkswagen se prăbușiseră cu 20% pe bursa de la Frankfurt, aceeasta fiind cea mai mare cădere înregistrată de companie în istoria sa, ieri, căderea a continuat cu mai bine de 18%.

În două zile, Volkswagen a pierdut, în urma scandalului, 27 de miliarde de euro.

Prin contagiune, acțiunile majorității producătorilor de automobile sau din industria auto au înregistrat ieri căderi pe bursă. La Paris: Peugeot - 10%, Renault - 8% Faurecia - 9%, Michelin 3,6%, Valeo - 6%; la Frankfurt: Porsche - 16%; la Milano: Fiat Chrysler Automobile - 6%.

„Vokswagen is totally screwed up!”

Această expresie prea puțin academică a fost folosită de Michael Horn, directorul executiv al Volkswagen din Statele Unite, în cadrul unui eveniment de luni seara, în Brooklin, New York, pentru a descrie situația companiei germane.