Consiliul Fiscal: MĂSURILE din Codul Fiscal înseamnă un deficit bugetar peste cel prognozat

Victor Ponta nu a explicat clar cum poate sa compenseze deficitul
Autor: | | 36 Comentarii | 1409 Vizualizari

Implementarea măsurilor din Codul Fiscal și cel de Procedură Fiscală va conduce la o triplare a deficitului bugetar sau chiar la un deficit de cinci ori mai mare în următorii patru ani, față de cel prognozat, atrage atenția Consiliul Fiscal într-un raport întocmit pe marginea celor două proiecte de lege.

Astfel, potrivit documentului, România ar urma să înregistreze un deficit de 3,1% în 2016, față de 1,1% programat în prezent, de 2,7% în 2017 (1,1% prognoza actuală), de 3,5% în 2018 (față de o prognoză de 0,9%) și de 3,7% în 2019 (0,7%, prognoza actuală - deci de cinci ori mai puțin). 

„Consiliul fiscal apreciază că implementarea prevederilor proiectului de Cod Fiscal va conduce la o deteriorare permanentă de amploare a poziției fiscale structurale. Efectele de runda a doua sunt relevante din perspectiva respectării țintei de deficit structural doar în proporția în care creșterea economică suplimentară generată se regăsește la nivelul PIB potențial, ceea ce este puțin probabil să se întâmple într-o măsură semnificativă”, atrage atenția instituția citată. 

Consiliul fiscal consideră excesive estimările guvernamentale cu privire la cuantumul veniturilor generate de creșterea economică suplimentară determinată de măsurile de relaxare fiscal, mai scrie în raport.

Potrivit acestor estimări făcute de Guvern, prin creșterea econmică s-ar ajunge la o recuperare de aproape 50% a pierderilor de venituri din efecte de runda întâi, atât la nivelul anului 2016, cât și la finele anului 2019. 

„Este imposibil de reconciliat un asemenea nivel al veniturilor suplimentare cu niveluri rezonabile și plauzibile ale multiplicatorului fiscal (ce descrie avansul PIB ca răspuns la diminuarea veniturilorbugetare ca urmare a reducerii impozitelor, ambele în valori absolute6 ) și ale elasticităților principalelor categorii de venituri la modificarea PIB”, subliniază însă specialiștii Consiliului fiscal. 

REDUCEREA evaziunii

Guvernanții estimează că vor acoperi pierderile generate de reducerile de taxe vor fi acoperite din reducerea evaziunii.  Guvernul mizează pe încasări suplimentare din reducerea evaziunii evaluate la circa 14 mld. în anul 2016 și, respectiv, la aproximativ 18 mld. lei anual în perioada 2017-2019 (la nivelul a circa 2% din PIB).

 „Este evident că o cuantificare ex ante a eventualelor venituri suplimentare generate de reforma instituțională a ANAF este imposibilă – nu există un istoric de performanță care să poată fundamenta asemenea calcule, și în nici un caz interpretarea oricât de binevoitoare a datelor existente nu ar putea genera cifre comparabile cu cele din Nota de fundamentare”, scrie în raportul Consiliului. 

Reprezentabții Consiliului spun că sunt „extrem de sceptici că existența câtorva luni de execuție bugetară care să indice încasări mai mari decât cele pe care le-ar justifica evoluția bazelor macroeconomice (precum pare să fie cazul pentru primele două luni ale anului curent) permite identificarea unui asemenea trend, dată fiind volatilitatea lunară ridicată prevalentă în istoricul agregatelor de venituri bugetare”. 

În concluzie, Consiliul fiscal consideră că inițiativa Guvernului de a rescrie Codul Fiscal este justificată și binevenită date fiind modificările foarte numeroase pe care acest document le-a suferit de-a lungul anilor, însă consideră drept nesustenabile reducerile ample la nivelul taxelor și impozitelor pe care aceasta le prevede. 

Mai mult, Consiliul este de părere că proiectul de modificare a Codului fiscal în forma sa actuală implică un risc extrem de deteriorare permanentă și de proporții a poziției finanțelor publice ale României. 

Potrivit calculelor Consiliului,  la finele anului 2019 deficitul structural va reveni la un nivel apropiat cu cel consemnat în anul 2010, dacă prevederile vor intra în vigoare. Asta în condițiile în care calculele realizate de Consiliul fiscal nu iau în considerare o serie de factori cu potențial impact semnificativ în sensul unei majorări a deficitelor efective înregistrate: - Acordul politic recent de a majora cheltuielile de apărare până la un nivel de 2% din PIB pentru o perioadă de cel puțin 10 ani începând cu anul 2017 (de la un nivel de circa 0,8% la finele anului 2013); - Reacția potențială a piețelor financiare la o deteriorare permanentă de proporții a poziției structurale a finanțelor publice ale României. 




Alte articole din categoria: Economie

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi