PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Justiţie

SPECIAL. Singurul controlor de trafic aerian condamnat în România. „Voi îl vedeți pe 3107, că habar nu am unde e?”

Autor: | | 13 Comentarii | 4972 Vizualizari
14-07/24-accident2-lib-465x390
Magistrații Curții de Apel București au dat, la începutul acestui an, o sentință fără precedent în jurisprudența din România. Didina Grama, controlor de trafic aerian, angajată la Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA RA, a fost condamnată definitiv la un an de închisoare cu suspendare pentru neglijență în serviciu.

Totul începe pe 30 decembrie 2007, atunci când Didina Grama (58 de ani) a aprobat decolarea  unei aeronave Boeing 737, care avea ca destinaţie Sharm el Sheik (Egipt), fără să se asigure că pista aeroportului "Henri Coandă" e liberă. A fost doar un pas de producerea unei catastrofe. În încercarea de a decola, avionul a tamponat o maşină de întreţinere, iar cei 117 de pasageri de la bord avionului au văzut moartea cu ochii, ei fiind evacuaţi pe uşile de urgenţă. O singură persoană, Daniela Niță, a suferit vătămări personale, 5-7 zile de îngrjiri medicale. Oamenii au fost nevoiţi să stea mai multe ore în aeroport, până când au fost preluaţi de o altă aeronavă pentru a fi transportaţi spre destinaţie. Unii dintre pasageri au refuzat sa mai plece.  Aeronava Boeing 737 avariată era asigurată pentru suma de zece milioane de dolari, sumă achitată de asigurator societății Tarom. Mașina de întreținere lovită era achiziționată în leasing, și era asigurată pentru  48.416 de lei, bani plătiți de asigurator asocierii UTI- Gemmo. O parte dintre pasagerii din acea cursă, 60 de persoane, au dat în judecată compania Tarom, cerând despăgubiri de câte 520.000 de euro. Tribunalul Bucureşti a respins toate aceste cereri, inclusiv pe cea a Danielei Niţă. În acest moment, la Judecătoria Buftea se judecă un proces privind latura civilă a accidentului, în care asiguratorul cere plata daunelor materiale, iar 88 de persoane s-au constituit părți civile.

Clipele de groază

“Evenimentul zilei” a refăcut minutele de groază de pe pista aeroportului "Henri Coandă" din ziua 30 decembrie 2007. Cu o zi înainte, pe 29 decembrie 2007, Dispeceratul tehnic al administratorului aeroportuli a făcut o notă în care cerea ca în pauzele de trafic să fie curățate lămpile de semnalizare, care aveau o luminozitate scăzută, pe pista “08 R”. Echipa de întreținere a balizajului era formată din două echipe de doi lucrători. Unul dintre lucrători spăla lmpile cu o soluție specială, iar celălalt, care era și șoferul auto, le ștergea. Fiecare echipă era dotată cu o stație de radiocomunicație.

La ora 10.49, echipa de întreţinere a sistemului de iluminare a contactat Turnul de Control pentru a obţine aprobarea de lucru, la ora 10.59. Unul dintre operatorii aerieni și-a data acordul și a detaliat: timpul estimat, între 1 și 3 ore, activitatea, curățirea lmpilor axiale murdare, și timpul de eliberare a pistei estimat, 30 de secunde. Atunci când operatorul Alexandru Grama-cel care se ocupa de echipele de întreținere, a schimbat serviciul cu colegul său, Costin Mocanu, la ora 11.08, îi transmite: “Balizajul tot intră să curețe pe acolo...așa...intră să curețe pe pistă; ți-am făcut bandă aicea, e și la turn o bandă acolo și acum pistele sunt ambele libere”.

La ora 11.08, echipa de balizaj cere acordul de a intra, iar operatorii au mai multe discuții în turnul de control. (Balizaj: Taxi, Balizajul sunt la așteptare “Golf” dacă putem intra la lucru/Costin Mocanu: Balizajul intră din nou, Nina?/ Alexandru Grama: Vezi că îți pornește ăsta și...ei au nevoie de 3 ore. Pentru 3 ore o să fie întruna, deci... așa printre picături/ Costin Mocanu: Liber la lucru Balizajule).

Operator: Acuma l-au băgat

Este momentul în care Didina Grama este informată că pe pistă au intrat două echipe de întreținere pe pista „08 R”. La 11.09, operatorii discutau în turn despre echipele de balizaj. (Costin Mocanu: Uite, l-au pus aicea, e pe pistă, da?/ Didina Grama: Ce-i pe pistă?/ Costin Mocanu: Balizajul!/ Didina Grama: A intrat?/ Costin Mocanu: Acuma l-au băgat). La ora 11.23, cursa ROT 3107 a solicitat aprobarea de rulare iar Costin Mocanu a aprobat rulajul aeronavei cu însoțire de către mașina Follow- Me, până la poziția de așteptare „08 R”. Cân aeronava a ajuns în apropierea poziției de așteptare, aeronava a fost transferat către operatorul Didina Grama. La 11.25, aeronava a anunțat că a ajuns în poziția de așteptare a pistei “08 R”. Grama Didina aprobă alinierea aeronavei la pistă și solicită s fie anunțată când este gata de decolare. În acet moment, femeia își întreab colegii dacă vede cineva aeronava ROT 3107: “Voi îl vedeți pe 3107, că habar nu am unde e?”. Răspunsul colegului său a fost: “Păi trebuie să știi că e Alpha că așa mi-a zis el”.  

Autorizarea balizajului

Potrivit procurorilor, la ora 11.26, Grama Didina a autorizat decolarea fără să se asigure că pista este liberă. După câteva secunde, o echipă de balizaj cere aprobarea de traversare a unei zone, iar Grama Didina realizează că este posibil ca o echipă să fie încă pe pistă. Are loc un dialog cu un coleg. (Grama Didina: Băi, balizajul a ieșit de pe pista 08 dreapta, copilu’?/ Costin Mocanu: Nu./ Didina Grama: Copilu’, băi, copilu’, repede.).

La ora 11.26.41,  Costin Mocanu încearcă să ia legătura cu echipa de întreținere: “Balizajul, sunt Taxi. Pistă liberă, da?”. Șeful echipei de balizaj aleargă la colegi să le spună să părăsească pista. La ora 11.27.00, aeronava ROT 3107 lovește pe pista “08 R”, la o distanță de aproximativ 550 de metri față de pragul pistei, mașina echipei de balizaj. Impactul a avut loc în zona motorului 1 și a jambei stânga a trenului principal de aterizare. În urma impactului nu s-au produs scurgeri de combustibil și nu a avut loc vreun incendiu. Aeronava a avut afectate trenul de aterizare, jamba, fuselajul de pe partea stângă, motorul principal în totalitate, aripa stângă, precum şi deformări ale structurii şi pe celelalte părţi.  Procurorii care au investigat cazul au atras atenția că atunci când Didina Grama a realizat că pista nu este liberă, femeia s-a concentrat pe apelarea în frecvența radio a echipei de balizaj, în loc de a iniția imediat anularea decolării.

Pilot: “Ce flash-uie în față?”.

Potrivit procurorilor, comandatul aeronavei ROT 3107 a fost pus în imposibilitatea de a evita mașina echipei de întreținere. Aeronava rula cu aproximatov 100 de km/oră și avea o vizibilitate, din cauza condițiilor metorologoce, de doar 100 de metri pe orizontală. De altfe, la ora 11.26.56, unul dintre piloți întreabă: “Ce flash-uie în față?”.

La ora 11.27.00, adică după 4 secunde, aeronava lovește mașina de balizaj. “Este evidentă imposibilitatea de prevedere din pareta pilotului și efectuarea unei manevre de evitare a impactului,” se arată în rechizitoriul procurorilor. În momentul impactului, aeronava  avea o viteză de 96 km/oră, iar roata de la botul aeronavei se desprinsese de sol.

Nu a recunoscut faptele

În fața procurorilor, Didina Grama nu a recunoscut săvârșirea faptelor și a spus că și-a îndeplinit corect atribuțiile de serviciu. Ea a arătat că era afectată de un deces în familie, iar în ultima jumătate a anului activitatea la muncă a  fost sporadică cu lungi întreruperi (concediu de odihnă, concediu de recuperare psihologică, concedii medicale). Judecătorii care au dat decizia de condamnare a Didinei Grama au motivat condamnarea la un an de închisoare cu suspendare. “Curtea apreciază că pedeapsa aplicată pentru săvârşirea infracţiunii deduse judecăţii este suficientă şi necesară în raport de natura infracţiunii, de persoana şi conduita inculpatei, de circumstanţele efective şi concrete în care a fost săvârşită fapta,” au motivat judecătorii.

 


Tag-uri: trafic, aerian, comandantul aeronavei, turnul de control, tribunalul Bucuresti
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului SPECIAL. Singurul controlor de trafic aerian condamnat în România. „Voi îl vedeți pe 3107, că habar nu am unde e?”.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi