Știa să transforme ideile în povești: In memoriam, Solomon Marcus | DISTANȚE, DEMONI, AVENTURI

Bogdan Suceavă
Autor: | | 2 Comentarii | 1417 Vizualizari

Vestea că dl Solomon Marcus nu se mai află printre noi mi se pare greu de acceptat: de prezența dânsului se leagă cea mai profundă pasiune intelectuală pe care am avut-o vreodată pentru matematică.

Dacă în primul an de facultate am mers cu bucurie la cursuri, asta s-a întâmplat în primul rând grație cursului de analiză pe care ni l-a predat. Era anul universitar 1989- 1990, o vreme plină de preschimbări și tragedii. Dar bucuria de a urma acel curs mai interesant decât un film de bună calitate nu s-a stins până azi. De atunci și până anul acesta am păstrat legătura cu domnia sa și am discutat cu dânsul lucruri pe care nu le-am mai menționat altcuiva. Îi spuneam când sugestiile unor editori mă deranjează; i-am spus cum au fost examenele de analiză pe care le-am dat în SUA; am discutat cu dânsul cum îmi aleg jurnalele unde public sau conferințele la care merg. De fiecare dată domnia sa a avut un sfat plin de substanță, atent și plin de înțelegere. Dar nimic nu ar putea depăși experiența aceea profund formativă pe care mi-a dat-o cursul din anul întâi. Pe lângă perspectiva istorică asupra subiectului, cursul nostru de analiză matematică includea și o deschidere spre cercetare pe care abia cursurile avansate se încumetau s-o exploreze. Sunt multe cursuri care nu propun studenților o deschidere spre cercetare. Pentru noi, însă, a fost altfel. După ce prezenta câte o teoremă, profesorul Solomon Marcus menționa: „În legătură cu această chestiune, rămâne necunoscut faptul că...“ și apoi urma enunțul câte unei întrebări careși aștepta decriptarea. Jocul a început chiar din prima săptămână de școală și menționarea problemelor deschise a continuat până la finele anului universitar, în iunie 1990. Prin opțiunea aceasta, cursul profesorului Solomon Marcus ne oferea tot ce avea mai bun Universitatea București: un spirit academic deschis spre investigația matematică fundamentală, cu noutatea de excepție că discursul acela era prezentat studenților de anul întâi. Matematica se face rezolvând probleme, avansând sistematic spre partea neștiută a teoriei, izolând-o de rest, pregătind abordarea teritoriului lui nu se știe cu suficient exercițiu și muncă de rutină menită să încarce resortul creativității necesare pentru descoperirea soluției. Cum să transmiți studenților acea nevoie de explorare a teritoriilor dificile? Profesorul Solomon Marcus propunea o soluție precisă tuturor aceste întrebări prin filozofia implicită acelui curs, iar soluția aceea a fost de departe cel mai închegat curs introductiv într-un domeniu fundamental pe care l-am văzut vreodată. La despărțirea de dl Solomon Marcus, aceasta mi se pare a fi una dintre cele mai prețioase părți din bogata moștenire care ne rămâne în urma sa.




Alte articole din categoria: Invitaţii evz

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro
loading...