Studenţii cer finanţarea facultăţilor în funcţie de performanţă. Universităţile le oferă programe de instruire expirate

Autor: | | 0 Comentarii | 342 Vizualizari

Reprezentanţii Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România cer ca din acest an universităţile să primească bani în funcţie de anumite criterii de performanţă. Ei de declară dezamăgiţi de decizia Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului superior de a da bani în funcţie de ierarhia programelor de studii şi susţin că această ierarhie a ecpirat de cel puţin un an.

Reprezentanţii Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România cer ca din acest an universităţile să primească bani în funcţie de anumite criterii de performanţă. Ei de declară dezamăgiţi de decizia Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului superior de a da bani în funcţie de ierarhia programelor de studii şi susţin că această ierarhie a ecpirat de cel puţin un an. 

 De asemenea, ne declarăm total dezamăgiți de decizia Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS), prin care acest organism consultativ al MENCȘ a decis să transmită ministerului o propunere de metodologie de finanțare a universităților pentru anul 2016 ce nu ia în considerare niciun indicator de performanță, ci care ține cont în alocarea finanțării pentru instituțiile de învățământ superior din România de o ierarhizare a programelor de studii realizată în anul 2011, care a expirat, fiind valabilă doar până în anul universitar 2014-2015 (conform Hotărârii de Guvern nr. 789/2011), și considerăm această decizie drept un pas înapoi pentru învățământul superior românesc, nu un mijloc prin care sistemul educațional românesc poate să progreseze, se arată într-un comunicat ANOSR.

Studenţii mai spun că de mulţi ani de vorbeşte despre faptul că învăţământul superior românesc trebuie să recupereze din decalajele externe însă nu s-au făcut paşi înainte în privinţa standardelor de calitate. 

De-a lungul timpului, CNFIS a propus constant, prin intermediul Rapoartelor privind starea învățământului superior românesc realizate anual de această structură, varianta alocării finanțării suplimentare a universităților (una dintre componentele bugetelor primite de universități de la bugetul de stat) în funcție de o serie de indicatori calitativi de performanță.

La începutul anului 2015 chiar s-a aprobat (prin OM 3185/11.02.2015) o metodologie de finanțare a universităților care prevedea acest lucru (alocarea finanțării suplimentare a universităților în funcție de o serie de indicatori de calitate), dar aceasta nu a avut niciun fel de efect, fiind abrogată 4 luni mai târziu, la presiunea universităților (prin OM 3888/22.06.2015), și înlocuită cu o metodologie similară cu cea din anii precedenți (și similară cu propunerea actuală a CNFIS de metodologie pentru finanțarea universităților în anul 2016), care prevedea utilizarea nu a unor indicatori calitativi transparenți pentru alocarea finanțării suplimentare a universităților, ci utilizarea, pentru a stabili această componentă a finanțării instituțiilor de învățământ superior, a ierarhizării programelor de studii realizată în anul 2011 (anul universitar 2014-2015 fiind ultimul an în care acea ierarhizare mai era valabilă, conform H. G. nr. 789/2011).

În același timp, metodologia aprobată inițial în anul 2015, în luna februarie, cea care prevedea alocarea finanțării suplimentare a universităților din România în funcție de indicatori de calitate, a fost transformată într-un document aflat „în pilotare”, CNFIS asumându-și că va colecta de la universități în decursul anului 2015 datele necesare pentru calcularea respectivilor indicatori de calitate, va analiza impactul lor asupra finanțării universităților și va realiza un raport cu propuneri de corecții (dacă e cazul). Totuși, deși și-a asumat că va fi gata înainte de finalul anului 2015, din motive încă neînțelese, CNFIS nu a finalizat acest raport nici până în prezent.

Cum CNFIS este doar un organism consultativ al Ministerului Educaţiei el doar propune ministerului o variantă a metodologiei de finanțare a universităților, iar ministerul nu este obligat să adopte această metodologie în aceeași formă.

ANOSR solicită Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice să adopte o metodologie de finanțare a universităților care să țină cont de realitatea actuală din sistemul educațional românesc, care să stimuleze dezvoltarea instituțiilor de învățământ superior din România și prin care finanțarea acestora să se facă în funcție de impactul unor indicatori de calitate. Considerăm că în acest fel, încurajând universitățile să performeze și finanțându-le transparent după criterii coerente, sistemul educațional românesc va putea progresa cu adevărat.

Ce criterii de performanţă propun studenţii: 

- numărul de cadre didactice, tineret (de până în 35 de ani),

- activitățile de cercetare ale studenților,

- numărul de studenți străini,

- numărul de studenți și de cadre didactice care au participat în programe de mobilități,

- numărul de parteneriate internaționale,

- contribuția universității la fondul de burse,

- numărul de locuri de cazare,

- capacitatea de a integra și susține studenți proveniți din medii defavorizate,

- transparența de care dă dovadă universitatea prin calitatea și conținutul informațiilor furnizate prin intermediul propriilor site-uri.

„Este trist și foarte îngrijorător faptul că studenții sunt singurii actori din sistem care își doresc ca performanțele universităților să fie stimulate și recompensate și care militează pentru o finanțare transparentă și coerentă a acestora. Oricum bugetul educației este prea mic și insuficient pentru nevoile existente în sistem, așa că trebuie să ne asigurăm că măcar banii care există sunt distribuiți și utilizați cu folos, acolo unde este nevoie de ei. Decizia CNFIS de ieri ne-a șocat, fiind total în dezacord cu propunerile cu care ne-a obișnuit această structură în anii anteriori (când, într-adevăr, avea altă componență și altă conducere). De asemenea, suntem surprinși să observăm că majoritatea universităților din România nu își doresc să fie finanțate după performanțele pe care le au, preferând în continuare să se țină cont de o ierarhizare expirată și care nu mai are nicio legătură cu realitatea, precum și de criterii netransparente care pot favoriza alocarea de fonduri pe criterii preferențiale” -  afirmă Vlad D. Cherecheș, președinte ANOSR  




Alte articole din categoria: Educaţie

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro
loading...