Tâmpeniile din manualele de Educație pentru sănătate (III). Psihologii AVERTIZEAZĂ cum pot fi afectaţii elevii de stereotipurile de GEN din cărţile şcolare

Etalonul ar trebui să fi e copilul educat. Cum trebuie să fi e un astfel de copil, ce trăsături trebuie să aibă?
Autor: | | 0 Comentarii | 903 Vizualizari

„Evenimentul zilei” vă prezintă, astăzi, un nou episod referitor la conținutul manualelor disciplinei opționale Educație pentru sănătate după care studiază 1.200.000 de elevi

Familia din manualele de Educație pentru sănătate este cea tradițională. Ea se compune din mamă, tată, frați, surori, bunic, bunică, veri, mătuși, unchi. Fiecare are rolul său, de asemenea tradițional, astfel că mama și bunica se ocupă de gătit și de cumpărături, în timp ce bărbații familiei bat covoare și meșteresc prin casă.

„Fetele, mai evoluate decât băieții”

Manualul pentru clasele III-IV, al Editurii Carminis, 2007, are o lecție intitulată Fetele și băieții. Elevilor li se spune că pe lângă asemănările dintre genuri, referitoare la faptul că și unii și alții merg, vorbesc, cresc, se hrănesc, se joacă, gândesc și învață, există și deosebiri. Astfel: „Fetele se îmbracă în fustițe, rochițe, pantaloni. Multe au părul împletit și poartă bijuterii. Băieții au părul scurt, nu poartă cercei și se îmbracă în costume”.



Stereotipurile de gen nu se rezumă doar la felul în care se îmbracă fetele și băieții, ci se extind și la activități și comportamente. Fiecare află ce așteptări are sexul opus de la el.

Astfel, în manualul citat mai sus se redă un dialog din care rezultă că băieții sunt în general mai „răi”, dar că se întâmplă să existe și fete care-i întrec: Redăm textual: „–Nu îmi plac băieții bătăuși, răi și nepoliticoși. Ei sunt mai puternici decât fetele și de aceea trebuie să ne ocrotească, să ne vorbească frumos, să fie mereu atenți cu noi, zice Diana.

– Eu apreciez fetele gingașe, istețe, manierate. Am văzut, însă, fete mai rele decât băieții, spune Adrian.”

Psiholog: „O fată mai energică nu trebuie blamată”

„Corect ar fi fost să li se transmită elevilor că există copii mai obraznici și nepoliticoși și nu băieți sau fete”, explică psihologul Keren Rosner. „Etalonul ar trebui să fie copilul educat, cum trebuie să fie un astfel de copil, ce trăsături ar trebui să aibă”.

Sigur că fetele ar trebui încurajate să aibă o atitudine calmă, caldă, dar să nu se suprime comportamentul firesc, adaugă psihologul. „Dacă o fată este mai energică, mai activă, ea nu trebuie blamată, nu trebuie considerat că are o atitudine nepotrivită”.

Informații fără sens

O pagină mai departe, la rubrica Știați că… se spune că „La 10-11 ani fetele sunt mai evoluate în relația cu băieții”, în timp ce „Băieții sunt mai „copilăroși”, le tachinează, uneori cu brutalități de limbaj”.

„O astfel de informație nu are niciun sens pentru un elev de clasa a III-a”, comentează Keren Rosner. „Nu are nicio legătură cu ceea ce ar trebui să știe un școlar la această vârstă”. Nu mai vorbim de faptul că, indirect, fetele sunt încurajate să accepte comportamente ofensatoare din partea băieților.

O mențiune în plus. La pagina 22, lecția despre Igiena personală, autorii manualului au găsit de cuviință să tipărească un exercițiu în care li se cere elevilor să separe în două coloane adjective care arată deosebirile dintre fete și băieți (de 10-11 ani) și care, după felul în care e redactat, pare mai degrabă un exercițiu pentru părinți, fie și pentru simplul motiv că multe din cuvintele folosite sunt, cel puțin, nefamiliare unui copil de 10 ani. Redăm textual: „mai evoluate, prietenoase, independenți, irascibili, autocritici, sportivi, dansatoare, curioși, îndrăzneți, intoleranți, influențabili, ingenioși, cochete, moderne”.

Mama gătește, tata meșterește

Stereotipurile de gen se perpetuează și când vine vorba despre rolul pe care fiecare membru îl are în familie. Astfel, conform manualului pentru clasa I-II al Editurii Corint, mama și bunica se ocupă de gătit, iar bărbații familiei se ocupă de reparații în casă sau bat covorul.



Dreptul la egalitate, încălcat

Nici în manualele de gimnaziu abordarea nu este alta. Astfel, în manualul pentru clasele VII-VIII, Editura Didactică și pedagogică, 2008, pe lângă informațiile referitoare la alcătuirea familiei, importanța cooperării și a respectului reciproc, nu lipsesc stereotipurile de gen: mama face treburile casnice, iar tata „repară prizele și face cumpărăturile grele”.

„Este un fel tradițional de a educa un copil. Ar trebui să ne inspirăm din realitatea cotidiană. Familiile sunt acum compuse din părinți și copii sau sunt monoparentale. Sigur că din cea extinsă fac parte și bunicii, unchii, mătușile și verișorii. Însă aceasta nu înseamnă că trebuie să trăiești zi de zi cu ei”.

În niciun caz, stereotipurile de gen nu ar trebui perpetuate și la nivelul activităților. „Nu-i poți spune unui băiat că nu are voie să gătească pentru că e rușinos, e o activitate pentru fete. Nici fetelor că nu se pot juca cu mașinuțele pentru că este o activitate rezervată băieților”.

Concluzia ar fi că egalitatea în educație ar trebui să fie cuvintele cheie. Copiii trebuie tratați egal de părinți și, la rândul lor, învățați să se trateze egal când vine vorba de atitudini, comportamente, culori sau activități. „Activitățile pe care le au trebuie egal distribuite, nu fetele la bucătărie și băieții pe tabletă. Riscul este acela ca odată ajuns adult, copilul de odinioară să repete modelul. Va considera normal ca nevasta să gătească, în timp ce el se uită pe calculator”, conchide psihologul.




Alte articole din categoria: Educaţie

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro