Titanic de România. 37 de ani de la naufragiul super-petrolierului Independența

Titanic de România. 37 de ani de la naufragiul super-petrolierului Independența

„Independența” a fost cel mai mare supertanc petrolier românesc și a fost construit în 1977 la Șantierul naval Constanța. Pe 15 noiembrie 1979 a naufragiat, arzând, lângă Istanbul

Cu un deplasament de 150.000 tdw, Independența a fost primul petrolier din această serie și clasă și era cea mai mare navă construită vreodată în România, fiind considerată nava amiral a flotei comerciale românești. Ulterior, a mai avut nave-surori, tot cu destin trist,  cum ar fi Libertatea – lovită de cheu în portul Constanța și inutilizabilă ani și ani de zile, Unirea – ruptă în două la Cap Caliacra și Biruința – nava lui Băsescu, ajunsă rafinărie plutitoare în Africa.

Sticla de șampanie lansată de Coana Leana nu s-a spart la botezul navei

Ceremonialul de botez al navei a avut loc pe data de 27 mai 1977, în prezența lui Nicolae și Elena Ceaușescu. Evenimentul a fost marcat de la început de un eșec, pentru că sticla de șampanie lansată de Elena Ceaușescu nu s-a spart, ci doar a lovit bordajul navei. Incidentul a fost considerat un semn rău și chiar un blestem. 

Ne puteți urmări și pe Google News

Sticla rexspectivă se află la Muzeul Marinei Române din Constanța.

În dimineața zilei de 15 noiembrie 1979, în timp ce revenea din al 19-lea voiaj, Independența se afla în Marea Marmara pentru a tranzita Bosforul către Marea Neagră. La ora 04:35 (n.r. –  ora locală), petrolierul românesc a fost lovit în dreptul tancurilor 3-4 babord, de nava grecească Evriali. 

Abordajul a provocat spargerea tancurilor de marfă ale petrolierului și deversarea unei mari cantități de țiței în mare.

A ars o lună de zile, au murit 42 de marinari iar comandantul grec vinovat a fost  amendat cu 850 de dolari

Datorită scânteilor produse, s-au declanșat puternice explozii, care au facut ca nava să ia foc și să eșueze, arzând. Din echipajul de 45 de marinari, au murit 42, dintre care 11 au fost dați dispăruți. Numai trei marinari au reușit să se salveze. Incendiul a durat 29 de zile, fiind stins în dimineața zilei de 14 decembrie 1979.Vinovat de producerea accidentului a fost comandantul grec al cargoului Evriali, Alekos Adamopulos, care a fost condamnat la 20 de luni de închisoare. Perioada de detenție rămasă de executat a fost transformată într-o cauțiune de numai 850 dolari.

Din cauza stării grave în care se afla, petrolierul Independența nu a mai putut fi recuperat pentru reparații. A ajuns la fier vechi.