PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Turism

Transfăgărășanul, la 42 de ani. Istoria incredibilă a drumului prin nori, scrisă cu sângele a sute de militari și muncitori

Autor: | | 2 Comentarii | 1353 Vizualizari
Curbele în ac de păr fac drumul frumos dar periculos.
Foștii prezentatori de la Top Gear, Jeremy Clarkson, James May și Richard Hammond l-au declarat, în 2009, drept cel mai frumos drum din lume, după ce au condus pe el, cu viteze amețitoare, la bordul unui Aston Martin, al unui Ferrari și al unui Lamborghini. Drumul din nori, care trece peste 830 de podețe și 27 de viaducte, a fost construit, cu prețul a sute de vieți omenești, la ordinul lui Ceaușescu.

Fostul dictator e cel care i-a tăiat panglica, oficial, la 20 septembrie 1974, dar lucrările au mai continuat încă câțiva ani, pentru asfaltarea sa și alte activități conexe, fiind finalizate în forma actuală în 1980.

Săpat în stâncă timp de patru ani, drumul, care leagă regiunile istorice Transilvania şi Ţara Românească, ajunge la altitudinea maximă de 2042 de metri. Ceaușescu comandase drumul strategic, care traversează pe axa nord-sud Munții Făgăraș, de teama Armatei Roșii, care invadase Cehoslovacia, în 1968.

A vrut să fie construit rapid, așa că i-a pus la muncă pe militarii în termen, tineri de 18 ani, alături de constructori civili, mineri, țărani dar și intelectuali aduși din închisorile comuniste.

CITEȘTE AICI Istoria Transfăgărășanului povestită de omul care l-a construit

Se spune că vântul bătea atât de are pe creste încât, atunci când trebuiau să trebuiau să monteze explozibilul, vreo 20-30 de mineri se țineau unul de altul, pentru nu nu fi aruncați în prăpastie de vijelie. În total, au folosit 6 milioane de kilograme de dinamită!

Oficial, 40 de soldați și-au găsit sfârșitul în ravenele adânci. Neoficial, însă, numărul oamenilor care și-au pierdut viața la construcția drumului se ridică la câteva sute. 

Zecile de serpentine și altitudinea mare îl fac impracticabil iarna, pe sectorul cuprins între kilometrul 104 de la Piscu Negru și kilometrul 130 la cabana Bâlea Cascadă, așa că practic, drumul e deschis cel mult cinci luni pe an.

Totuși, în sezonul rece se poate ajunge la Lacul Bâlea cu telecabina de la cabana „Bâlea Cascadă”.


Anul acesta, Transfăgărășanul va fi închis la 30 octombrie.

Dacă e să refacem traseul său, Drumul prin nori începe, oficial, în comuna Bascov, de lângă orașul Pitești, județul Argeș, aoi o ia în direcția orașului Curtea de Argeș și se termină la intersecția cu drumul DN1 între Sibiu și Brașov, în apropierea comunei Cârțișoara, cu o lungime de 152 de kilometri, după ultimele măsurători.

Drumul pornește din șoseaua națională DN7, în comuna Bascov de lângă Pitești.  Urcă lin valea râului Argeș, trecând prin orașul bătrânul oraș domnesc Curtea de Argeș, unde-și doarme somnul de veci și Regina Ana a României.

25 de kilometri mai departe, Transfăgărășanul te aduce la poalele muntelui Cetatea, fix în fața scării cu 1.480 de trepte care duce la Cetatea  Poenari.

Legenda Cetății Poenari

Una din legendele despre Cetatea Poenari, spune că boierii din Târgovişte, speriaţi de asprimea domnitorului Vlad Ţepeş, care trăgea în ţeapă tâlharii, leneşii şi trădătorii, s-au adunat în taină şi au pus la cale pieirea. Voiau să-l prindă viu în cursă şi să-l predea sultanului. Ţepeş, însă, aflând de planul lor și, în ziua de Paşte, când boierii erau la biserică, și-a trimis oamenii peste ei. I-a capturat pe toți și i-a dus pe jos, pe toți, până la Curtea de Argeş, apoi i-a pus să urce până la o strâmtoare îngustă, numită Cheile Argeşului. Acolo îi aștepta chiar el. Ridicând buzduganul spre înălţimile ameţitoare ale Cheilor, le-a poruncit trădătorilor:

„Boieri şi coconi, jupânese şi jupâniţe, voi care mi-aţi urzit moartea în iatacurile voastre, priviţi cuibul acela de vulturi, colo sus, să răsară până-n duminica Tomii cel necredincios o cetate de zid, să stea soarele pe fruntea ei.”

Boierii știau că Vodă nu glumește și, gândindu-se că e ma bine viu decât mort, s-au apucat de treabă. Mulţi și-au găsit sfârșitul în prăpăstiile adânci, alții au căzut pradă fiarelor din pădure. Dar, cetatea cea nouă s-a ridicat până în dimineaţa duminicii lui Toma, mândră şi strălucitoare. Mulțumit de lucrare, Țepeș i-a iertat pe boierii care mai erau în viață, socotind că s-au pocăit de rele şi s-au cuminţit.

Din apropierea cetățenii Poenari, încep serpetinele și viaductele.

După ce treci prin trei tuneluri mai scurte, ajungi pe Barajul Vidraru (307 metri lungime), care leagă Munții Pleașa și Vidraru. Se spune că la construirea lui și-ar fi pierdut viața 400 de tineri. 

Drumul continuă, apoi, în partea stângă, de-a lungul lacului Vidraru până la coada acestuia, după care urcă pe cursul văii râului Capra până la ajungerea în golul alpin, lângă Cabana Capra.


Urmează o serie de serpentine foarte periculoase și, după ce trece prin dreptul Cascadei Capra, se ajunge până la intrarea sudică a tunelului Capra-Bâlea, care trece pe sub creasta Munților Făgăraș, între vârfurile Iezerul Caprei (2.414 m) și Paltinul (2.398 m).

Acest tunelul rutier este cel mai lung din România, având o lungime de 887 m, cu o înălțime de 4,4 m, o lățime de 6 m și un trotuar cu o lățime de 1 m. Este iluminat electric și ventilat natural.

În partea nordică a drumului, Transfăgărășanul trece prin rezervația naturală Golul Alpin al Munților Făgăraș între Podragu - Suru și Valea Bâlii, pe lângă lacul glaciar Bâlea, după care urmează o coborâre abruptă în serpentine în 360 de grade, străbătând căldarea glaciară. Apoi, drumul trece prin apropierea cascadei Bâlea, o cascadă cu cădere în trepte de aproape 68 mînlțime, cea mai mare de acest fel în România, după care ajunge la Cabana Bâlea Cascadă. Din acest punct, până la intersecția cu DN1 (drumul european E68), în apropierea comunei Cârțișoara, mai sunt 21 km.

În 1974, la inaugurarea oficială a drumului, s-au ridicat și două monumente închinate militarilor care au contribuit inclusiv cu viața lor la construirea Transfăgărășanului. De-a lungul vremii, monumentele au fost vandalizate și nimeni nu s-a ocupat de îngrijirea lor, până în 2009, când au fost restaurate integral de militarii Batalionului 136 Geniu „Apulum”.

Pe versantul nordic, la cota 1200, se înalță „Poarta Geniștilor”, pe o placă fixată în colț de stâncă stând scris: „Înfruntând greutăți deosebite, trupele de geniu ale Armatei României au deschis drumul Transfăgărășan, străpungând această zonă în martie 1971. În amintirea evenimentului, bravii geniști, care s-au dovedit mai tari decât stânca, au denumit acest loc POARTA GENIȘTILOR”.

La cota 1600 se găsește „Poarta Întâlnirii”, un monument pe a cărui placă stă înscris: „În această zonă s-au întâlnit în ziua de 16 august 1971 două subunități de geniu care lucrau la deschiderea drumului Transfăgărășan din sensuri opuse. În amintirea evenimentului, bravii geniști au denumit acest loc POARTA ÎNTÂLNIRII”.

Tag-uri: Munții Făgăraș, Armatei Roșii, Piscu Negru, Regina Ana, Cetatea Poenari, Cheile Arge, Barajul Vidraru, Munții Pleașa, Cabana Capra, Cascadei Capra, Munților Făgăraș, Iezerul Caprei, Golul Alpin, Poarta Geniștilor, Armatei Rom, Legenda Cetății, Transfagarasan, Transalpina, Top Gear, Jeremy Clarkson, James May, Richard Hammond
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Transfăgărășanul, la 42 de ani. Istoria incredibilă a drumului prin nori, scrisă cu sângele a sute de militari și muncitori.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii