Transportatorii: Solicităm eliminarea supraaccizei la carburanţi! Sistemul de rambursare nu funcționează!

Transportatorii: Solicităm eliminarea supraaccizei la carburanţi! Sistemul de rambursare nu funcționează!

UNTRR solicită eliminarea supraaccizei de la 1 ianuarie 2016 pentru că sistemul de rambursare nu funcționează.

Astfel, în 2015 restituirile sunt de doar 1,8% din cele estimate, din cauza birocratizării excesive, perioadelor de rambursare extrem de lungi și impredictibile, iar scăderea drastică a volumului de carburant vândut în România a limitat câștigul statului la sumele nerambursate și la cele încasate din rata de schimb euro/leu majorată artificial cu 7,5%, potrivit unui comunicat al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

UNTRR semnalează faptul că, în primele unsprezece luni din 2015, a fost returnat către transportatorii rutieri doar un procent de 1,8% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru anul în curs, în valoare de numai 11,46 milioane lei (2,58 milioane euro), sumă aferentă pentru 457 de cereri, transmise de 322 firme de transport, deși bugetul estimat pentru acest an este de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro).

„Astfel, se dovedește încă o dată că această facilitate este nefuncțională și că supraacciza la combustibili ar trebui eliminată cât mai rapid, începând cu 1 ianuarie 2016, așa cum prevedea inițial Codul Fiscal. În 2014, din bugetul de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, singurele plăți au fost făcute în luna decembrie, când au fost procesate 7 cereri de rambursare în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adică 0,45% din bugetul alocat pe 2014!”, se arată în comunicat.

Ne puteți urmări și pe Google News

UNTRR a atras atenția autorităților de nenumărate ori că schema de rambursare a accizei suplimentare este nefuncțională, întrucât toți transportatorii rutieri români care operează curse internaționale alimentează în afara țării, iar cei din zonele de frontieră, chiar dacă nu fac transport internațional, au preferat să alimenteze în afara țării, iar transportatorii străini în tranzit au renunțat complet la alimentări cu carburant în România.

„Pentru 2016 la ce să ne așteptăm?  În mod normal, pentru calculul accizelor în 2016, ar trebui folosită rata de schimb BCE din prima zi lucrătoare a lunii octombrie 2015 care este 4,4159 lei pentru un euro. Guvernul Romaniei a renunțat la această normalitate din 2013. Atunci a inventat un sistem de calcul prin care alegea rata de schimb cea mai mare din ultimii doi ani și o ajusta cu inflația, pe atunci în creștere”, se arată în comunicat.  

Deoarece ratele de schimb euro/leu comunicate de Banca Centrală Europeană au fost prea mici pentru gustul Guvernului României, iar inflația pentru prima dată a ajuns să își schimbe semnul în minus și să se numească deflație, în această situație „Guvernul României și-a depășit creativitatea și lipsa de onestitate față de cetățenii săi, și din ciclul “așa vreau eu”, pentru 2016, impune fără vreo justificare rata de schimb euro/leu pentru calculul accizei la carburanți la 4,7380 lei/euro”.

„România a atins nivelul obligatoriu în UE al accizelor la  motorină de 330 euro/1000 litri încă din 01.01.2013, iar la benzină 359 euro/1000 litri încă din 01.01.2011. În aprilie 2014 ambele au fost majorate cu 7 eurocenți/litru (70 euro/1000 litri) reprezentând o creştere cu 21,2% a accizei la motorină de la la 330,395 euro/1000 litri la 400,59 euro/1000 litri, iar pentru benzina fără plumb reprezintă o creştere cu 19,4% a accizei de la 359,59 euro/1000 litri la 429,59 euro/1000 litri. Această majorare a adus o creştere de minimum 6,5% a preţului final al carburanţilor! Rata de schimb originală mai adaugă aproximativ 3% la prețul final al carburanților. În total, carburantul este cu 10% mai scump exclusiv datorită statului român, deasupra oricărei cerințe europene, în condițiile unui TVA de 24%. Fără acciza suplimentară, fără rata de schimb inventată și cu TVA 19%, motorina ar fi mai ieftină cu 15% în România!”, susţin transportatorii.