Turbo - guma s-a dus, mirosul rămâne

Turbo - guma s-a dus, mirosul rămâne

CULMEA COMERŢULUI. Zeci de mii de români cer o gumă pe care turcii au încetat să o producă.

"Ăsta nu e mirosul de gumă Turbo?", şi-a întrebat colegele o studentă la ieşirea dintr-un magazin de articole sportive din Bucureşti. Acum 10-15 ani, Maria lua câte 3-4 gume deodată şi făcea ditamai balonul, care i se lipea de obraji. Acum, 90.000 de tineri români spun că ar cumpără în orice moment o gumă Turbo, deoarece pentru ei e o parte importantă a copilăriei trecute.

Orbit, una dintre cele mai consumate mărci de gumă de mestecat din lume, are vreo 840.000 de prieteni pe reţeaua de socializare Facebook. Din toată lumea. Guma Turbo a strâns 90.000 de prieteni numai în România, cam cât au Antonescu, Geoană, Băsescu, Ponta, Tăriceanu, Udrea şi Iliescu la un loc. Ultimii vânzători

Cele mai multe anunţuri de genul "Am gumă Turbo" datează de prin 2007-2008. După aia, secetă. S-au mai vândut câteva cutii, până în 2009. Robert Patrichi a dat un anunţ în 2008 pe un blog şi de atunci îl tot sună lumea. "În fiecare lună mă sună 4-5 oameni", spune el.

Ne puteți urmări și pe Google News

Prin 2009, l-a căutat un regizor care se gândise să includă în filmul său o secvenţă cu o ţigancă vânzând gumă Turbo la colţ de stradă. "Dar nu mai aveam. Apoi, m-a sunat el peste o lună şi mi-a spus că a «săpat» şi a aflat că nu se mai produce". În Bucureşti, pe la Piaţa Crângaşi, era un magazinaş care încă mai vindea Turbo, prin 2009. Acum, la acelaşi magazin, acelaşi vânzător spune că distribuitorul nu i-a mai adus Turbo de un an. Cum au dispărut gumele de pe piaţă, au apărut colecţionarii de abţibilduri, iar unul dintre ei le are pe toate.

Primii colecţionari

"Pentru orice colecţionar de surprize de pe vremuri, Turbo era stâlpul colecţiei. Fetele se joacă cu păpuşi, băieţii cu maşinuţe. Clar. Maşinile nu lipseau din nicio colecţie. Nu toţi colecţionau Final, Cincin, Bombibom sau Minti, dar toţi aveau Turbo", spune autorul site-ului Colecţionarul de Surprize.

Misteriosul colecţionar are 2.030 de abţibilduri cu gumă Turbo. "Există între 22 şi 28 de serii Turbo. Eu le am pe toate. Există şi două serii de câte 99 de surprize care nu au fost produse de turci, ci de ruşi", explică pasionatul pe site-ul său.

Este un adevărat istoric Turbo. Spune că, mai întâi, turcii au produs gume Turbo cu doar 50 de abţibilduri diferite. Văzând că se vând bine, au mai scos o serie, cu 70. Apoi, au scos prima serie de abţibilduri care nu e multiplu de zece, arată Colecţionarul. Seria a treia are 76 de surprize.

Robert Patrichi a fost şi el colecţionar. Mai puţin avântat, dar îi plăcea. "Până când mi-a aruncat prietena la gunoi toată colecţia, la o curăţenie generală", explică el. Din ton, pare că nici acum nu a iertat-o. A rămas cu cinci gume, cu ambalaje de culori diferite: roşu, verde, galben, albastru, portocaliu. Au expirat, dar le ţine ca amintire.

Odorizantul Turbo

Două cunoscute mărci de articole sportive îşi parfumează reprezentanţele cu un odorizant care aduce aminte de mirosul Turbo. "Parfumul" se vinde bine şi pe internet, la preţul de 35 de lei.

Un tânăr care îşi aminteşte cu drag de Guma Turbo şi-a făcut un tricou "tematic". Foto: Guma Turbo/Facebook POVESTE CU FINAL NEDORIT

Vestul a abandonat Turbo

În 2002, marele producător de dulciuri Cadbury făcea o ofertă de nerefuzat conducătorilor Kent, compania care producea guma Turbo în Turcia. După ce a pus 97 de milioane de dolari pe masa turcilor, britanicii de la Cadbury s-au făcut stăpâni peste 14% din piaţa mondială a gumei de mestecat (mărcile Relax, Nazar, Turbo şi Minti). În acel moment, Kent trimitea Turbo în 66 de ţări, cele mai multe din Europa de Est şi Orientul Mijlociu. Anii au trecut, iar Turbo-ul turcesc a dispărut, zdrobit de "guma care protejează dinţii".

În 2008, Cadbury nu mai producea Turbo. În februarie 2010, când Kraft Foods cumpăra Cadbury, singurele mărci de gumă ale companiei erau Trident, Hollywood şi Stimorol.

În timp ce Cadbury pregătea lovitura din 2002, o firmă de construcţii şi transporturi (!), BDL pe numele său, construia o fabrică de gumă în Rusia, în apropierea Moscovei. Era februarie 2001 când primele gume Turbo ieşeau pe poarta fabricii ruseşti. Dacă te uiţi la cele mai multe colecţii de gumă Turbo din Statele Unite, cele mai valoroase abţibilduri (pasionaţii le spun "surprize", dar termenul folosit e "abţibilduri", deşi nu se lipesc) provin de la ambalajul în rusă. Dar şi ruşii au oprit producţia.

Apoi, doar s-a zvonit. Mai întâi, s-a spus că se face Turbo în Nigeria, sub numele de Bubba Zoom. Despre Turbo au existat şi mituri: că guma ar fi fost făcută din oase de cal ori piele de câine (sau chiar amândouă), nimic confirmat până în prezent. Oricum, reţeta afişată pe ambalaj avea numeroase ingrediente periculoase. Pe lângă zahăr, sirop de porumb sau lecitină, conţinea gumă, emulgator şi arome identic natural. Colecţia completă de surprize şi povestea lor, pe colecţionaruldesurprize.wordpress.com Întâlnire cu cei 90.000 de fani Turbo, pe facebook.com/Guma.Turbo