PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Fapt divers

UNIC. Cea mai GREA locomotivă din România, trimisă de Hitler pentru transportul trupelor și muniției în Rusia, salvată la Timișoara | FOTO

Autor: | | 4 Comentarii | 6194 Vizualizari
Cea mai grea locomotivă care a circulat vreodată în România, trimisă de Hitler aici, pentru a transporta mașinării de luptă, muniție și militari din trupele româno – germane pe frontul din Rusia în al doilea război mondial, a fost salvată de la fier vechi, renovată și expusă la Timișoara.

Grea de peste 100 de tone, locomotiva DR 52 face parte dintr-o serie de 100 de bucăți, fabricată în 1943 de Henschel & Sohn, la Kassel, fabrica de război a liderului fascist, unde se construiau celebrele bombardiere ale lui Hitler, și unde i s-a construit și lui Goering, mașina blindată de serviciu.

Locomotiva de la Timișoara funcționa cu carbune și păcură. A avut o viață pe șine lungă, din 1944, când a ajuns în România și până în 1973. ”A suportat cu brio și bombardamentele sovieticilor, cât a făcut transporturi pe fronturl din URSS, dar și ale nemților, după 1945, însă a fost biruită de locomotivele Diesel. O vreme a stat în depoul Grivița, pe post de centrală termică, ce făcea apă caldă necesară pentru spălarea vagoanelor”, povestește inginerul Radu Belu, care s-a îngrijit îndeaproape de ”salvarea” locomotivei-monument.

Pentru a fi văzută bine, locomotiva a fost plasată pe șine în mijlocul Depoului CFR al Gării Timișoara Nord, chiar sub o pasarelă pietonală pe care trec, zilnic, câteva mii de oameni.

Lovomotiva provine din aceleași uzine unde s-au construit bombardierele folosite de Hitler

În 1935, Henschel & Sohn a produs tancurile Panzer I, folosite în Războiul Civil din Spania și mai apoi în nordul Africii, dar și în Europa în timpul ceui de-al doilea război mondial. Aici  s-a produs bombardierul mediu Dornier Do 17Z. Mai târziu, între 1939 - 1940 a început producția de Panzer III pe scară largă. Henschel a fost singurul producător de Tiger I și Tiger II, tancurile folosite în timpul deflagrației. Printre ”realizarile” fabricii se numără și mașina oficială a lui Hermann Göring, aviator militar german, politician, comandant militar, al doilea în ierarhia partidului național-socialist (nazist) și a celui de-al Treilea Reich, după Adolf Hitler, și comandantul aviației militare, Luftwaffe, a Germaniei naziste.

În 1945, compania avea 8.000 de muncitori care lucrau în două schimburi a câte 12 ore, fabrica având o reputație negativă pentru folosirea muncii forțate. Fabricile companiei au fost printre cele mai importante obiective de război și au fost aproape complet distruse. ( Fotografii: Adrian Pîclișan)


Tag-uri: Radu Belu, Gării Timișoara, Războiul Civil, Dornier Do, Treilea Reich, Adolf Hitler, Adrian Pîclișan, hitler, al doilea razboi mondial, depoul cfr timisoara, cea mai grea locomotiva, timisoara, grivita, brasov
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului UNIC. Cea mai GREA locomotivă din România, trimisă de Hitler pentru transportul trupelor și muniției în Rusia, salvată la Timișoara | FOTO.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

WOWbiz

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi