UNIC. Cea mai GREA locomotive din România, trimisă de Hitler pentru transportul trupelor și muniției în Rusia, salvată la Timișoara I FOTO

UNIC. Cea mai GREA locomotive din România,  trimisă de Hitler pentru transportul trupelor și muniției în Rusia, salvată la Timișoara I FOTO

Cea mai grea locomotivă care a circulat vreodată în România, trimisă de Hitler aici, pentru a transporta mașinării de luptă, muniție și militari din trupele româno – germane pe frontul din Rusia în al doilea război mondial, a fost salvată de la fier vechi, renovată și expusă la Timișoara.

Grea de peste 100 de tone, locomotiva DR 52 face parte dintr-o serie de 100 de bucăți, fabricată de Henschel & Sohn, la Kassel, fabrica de război a liderului fascist, unde se construiau celebrele bombardiere ale lui Hitler, și unde i s-a construit și lui Goering, mașina blindată de serviciu.

Locomotiva de la Timișoara funcționa cu carbune și păcură. A avut o viață pe șine lungă, din 1944 până în 1973. ”A suportat cu brio și bombardamentele sovieticilor, cât a făcut transporturi pe fronturl din URSS, dar și ale nemților, dupp 45, însă a fost biruită de locomotivele Disel. O vreme a stat în depoul Grivița, pe post de centrală termică, ce făcea apă caldă pentru spălarea vagoanelor”, povestește inginerul Radu Belu, care s-a îngrijit îndeaproape de ”salvarea” locomotivei-monument.

Pentru a fi văzută bine, locomotiva a fost plasată pe șine în mijlcul depoului CFR al Gării Timișoara Nord, chiar sub o pasarelă pietonală pe care trec, zilnic, câteva mii de oameni.

Ne puteți urmări și pe Google News

Lovomotiva provine din aceleași uzine unde s-au construit bombardiere

În 1935, fabrica a produs tancurile Panzer I, folosite în Războiul Civil din Spania și mai apoi în nordul Africii, dar și în Europa în timpul ceui de-al doilea război mondial. Aici  s-a produs bombardierul mediu Dornier Do 17Z. Mai târziu, între 1939-1940 a început producția de Panzer III pe scară largă. Henschel a fost singurul producător de Tiger I și Tiger II, tancurile folosite la scară largă în timpul deflagrației. Printre „realizarile” fabricii se numără și mașina oficială a lui Hermann Göring, aviator militar german, politician, comandant militar, al doilea în ierarhia partidului național-socialist (nazist) și a celui de-al Treilea Reich, după Adolf Hitler, și comandantul aviației militare, Luftwaffe, a Germaniei naziste. În 1945, compania avea 8.000 de muncitori care lucrau în două schimburi a câte 12 ore, fabrica având o reputație negativă pentru folosirea muncii forțate. Fabricile companiei au fost printre cele mai importante obiective de război și au fost aproape complet distruse. ( Fotografii: Adrian Pîclișan)