USR, ACUZAȚII DURE: MAI îi intimidează pe manifestanții care au filmat PROTESTELE cu DRONE

USR, ACUZAȚII DURE: MAI îi intimidează pe manifestanții care au filmat PROTESTELE cu DRONE

Senatorul USR Vlad Alexandrescu a spus că Ministerul de Interne foloseşte abuziv prevederile Codului Aerian Civil ca să intimideze persoanele care au filmat cu dronele protestele din Piaţa Victoriei, informeăză Digi 24. Parlamentarul a adăugat că se impune modificarea legislaţiei astfel încât dronele să nu mai fie asimilate aeronavelor.

Vlad Alexandrescu susţine că întocmirea unor dosare penale pentru pilotarea fără licenţă a unor aeronave neînmatriculate împotriva a patru persoane care au folosit dronele la protestul din Piaţa Victoriei din 5 februarie reprezintă o interpretare abuzivă a prevederilor Codului Aerian Civil, USR urmând să susţină amendarea acestuia în Parlament astfel încât dronele să aibă un alt regim decât aeronavele civile.   "În acest moment, nu există în România o lege care să reglementeze folosirea dronelor, iar Ordonanţa 29/1997 privind Codul Aerian Civil este văzută ca referindu-se şi la drone, în timp ce, în realitate, ea se referă la avioanele civile. Conform acestei interpretări dronele au devenit avioane, iar mânuitorii lor se fac vinovaţi de infracţiune penală, pedepsibilă cu închisoare de la trei la şase ani. Ei sunt obligaţi să înmatriculeze drona, să obţină autorizaţie de survol de la Ministrul Apărării Naţionale şi să decoleze de pe un aeroport! Potrivit aceleaiaşi ordonanţe, o aeronavă se consideră în zbor după închiderea uşilor, iar drona nu are uşi.", a explicat senatorul USR. 

El acuză MAI că a folosit ambiguitatea legislaţiei pentru a-i intimida pe participanţii la recentele proteste antiguvernamentale. 

"Deşi mii de drone sunt folosite în toată România, fix acum, la protestele din Piaţa Victoriei, ele au devenit un mijloc de intimidare folosit de Ministerul Afacerilor Interne", a afirmat Alexandrescu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Senatorul USR aminteşte că în Convenţia de la Riga privind dronele se cere ţărilor UE să adopte legi specifice şi că statele care au adoptat deja asemenea acte normative nu cer înregistrarea dronelor uşoare şi nici autorizaţie de survol pentru acestea.   Convenţia de la Riga (2015) referitoare la elaborarea de legi pentru dronele civile insistă asupra adoptării în ţările UE a unor legi specifice dronelor, grupate în clase diferite, în funcţie de greutate. Majoritatea dronelor disponibile comercial, se încadrează la clasa „Open” category. Niciuna dintre ţările europene, cu legi foarte proaspete în domeniu (Germania - ianuarie 2017, Portugalia - decembrie 2016, Franţa - septembrie 2016, Italia - iulie 2016) nu cere înregistrarea dronelor uşoare sau vreo autorizaţie de survol.

Potrivit senatorului, în România există un vid legislativ care "permite intimidarea şi represiunea celor care vor să studieze protestele", iar proiectul noului Cod Aerian Civil, aflat în dezbatere parlamentară nu respectă directivele europene care cer legi specifice dronelor.   "S-a lucrat vreme de şase luni împreună cu specialişti în aviaţie la nu mai puţin de 160 de amendamente pentru a aduce proiectul la zi, inclusiv pe componenta dronelor. Majoritatea PSD a hotărât însă să nu dezbată în Comisia de Apărare a Senatului niciun amendament, motivând că legea este proastă şi că se va face alta. Când? Legea a trecut prin adoptare tacită la Senat, fără volumul imens de muncă depus de specialişti. USR va susţine amendamentele specialiştilor în Comisia de Apărare a Camerei Deputaţilor, unde legea va intra în curând în dezbatere", precizează Vlad Alexandrescu.

Procurorii anchetează, împreună cu Autoritatea Aeronautică Română, folosirea ilegală a unor drone în timpul protestelor din Piaţa Victoriei, fiind identificate patru persoane, care au fost la Poliţie pentru a se stabili dacă aveau aviz pentru ridicarea acestora, au declarat marţi, pentru News.ro, surse din Poliţie.

Cele patru persoane au fost chemate, în ultimele zile, la secţii de Poliţie din Capitală, pentru a se stabili dacă dronele pe care le deţin sunt înmatriculate şi dacă aveau aviz de la Autoritatea Aeronautică Română pentru a le folosi.

Un dosar în acest caz a fost deschis iniţial la Parchetul Judecătoriei Sectorului 1, dar recent a fost declinat la Parchetul Curţii de Apel Bucureşti, au declarat pentru News.ro reprezentanţii Parchetului Judecătoriei.